Dubbelt

Jag kastas från den ena åsikten till den andra. Att vara helt åt ena hållet ena sekunden för att nästa sekund ha gjort en helomvändning. Å ena sidan å andra sidan. Och myntet har alltid två sidor.

Jag säger inte att det är ett problem. Men det är en utmaning. Att hitta nått mitt emellan. Och att veta när det ska vara på eller av. Och hitta stänga av-knappen fort som attan när på.knappen har slagits på vid helt fel ställe eller helt fel tidpunkt.

Det är som att vilja springa marathon och samtidigt vilja gå och lägga sig och sova.

Jag drömmer om att öppna dörren och ställa ut allt på gatan. Bära ut allt och släpa bort det. Att ha tomt. Att sitta här i ett ekande hem och tänka att en liten pelargon i hörnet kanske skulle kunna kännas upplyftande. Eller inte.

Å andra sidan älskar jag mina prylar. Som ligger och dräller. Som samlar damm och som tar plats. Och lyser upp.

Det är inte så himla enkelt som att möta mig själv halvvägs. Det finns inget halvvägs i mitt liv. Antingen går jag hela vägen eller så stannar jag hemma.

Jag vet faktiskt inte vad detta stora behov av rensning beror på. Vad det är jag vill bli av med egentligen. Kanske är det någon elak skolkamrat från högstadiet? Kanske är det ett hemskt minne från konfirmationslägret? Eller en elak kommentar sommaren 1978 från någon snorunge på gården nedanför?

Nä, jag tror inte det. Jag tror bara att jag behöver luft. Och nya tankar. Och så behöver jag leva lättare. Inte släpa runt på så mycket. Jag tänker att om jag en dag vill bo någon annan stans så måste jag kunna få med mig allting dit. Och jag behöver inte så mycket. Jag behöver min man. Honom kan jag ta i handen och han kan gå själv. Så honom behöver jag inte bära. Men en liten kartong med små grejer i orkar jag ju bära i den andra handen.

Sen räcker det.

Plus ett och annat nagellack.

2 thoughts on “Dubbelt

  1. Vad glad jag blir över att jag kunde inspirera. Jag förstår dig precis. Men jag tror att det där pendlandet fram och tillbaka är en del i processen och det är först ett tag efteråt som man kan se att man bytte ställningstagande. Det är nog svårt att se när man är mitt uppe i det. Jag pendlar också, men så brukar jag tänka att man kanske inte måste vara så extrem i allt – utan bara göra det som känns rätt. Jag tänker precis likadant om det där med att leva lättare, den dag man flyttar vill man inte behöva slita ihjäl sig för att flytta runt alla grejer som ändå inte används 🙂
    Ha en fin dag!
    Kram Sofia

  2. Jag känner så väl igen mig i det där med allt eller inget.
    Idag gick jag igång med rensning så det stod härliga till. Bagaget på bilen är fyllt, ska tömmas imorgon ochlika mycket till står och väntar i garaget.
    Jag behöver luft. Jag behöver andas bättre.
    Jag vet lite varför, har hunnit analysera mig själv idag… men det blir ett mail istället.
    Kram!

Kommentera

