När alla vännerna gått hem…

Jag tänker alltid på den låten. När festen är över. Ni vet, Gyllene Tider… ”När alla vännerna gått hem, och festen är slut för länge sen.” Lite så är det just nu. Lite härligt men också sorgligt och lite som att något vi planerat, ordnat för och tänkt på väldigt länge, är slut. Över.

Vi har firat färdigt min man i helgen. Eller jag tänker fira honom så länge jag lever, men just nu har vi firat hans födelsedag. Som nu har hunnit passera med en hel månad och lite till.

Men i lördags var det kalas igen. Och väldigt trevligt sånt. Vi körde all in med partypåsar med frågesport, tändsticksaskar med bilder och citat och lite sånt. Kul.

Det här kalaset var på dagtid, började med en lunch för de som rest långt och övergick sen i semlor för de som dök upp efter ett par timmar. Semmelbuffé.

Som en buffé är även vår gudson som var med redan vid lunchen. Han är så ljuvlig så hälften vore nog. Växer så det knakar, är stark som en björn och tycker att det är väldigt kul när man gör pruttljud.

Det har varit mycket förberedelser och fix den senaste tiden. Det har bakats, dukats och donats. Jag gillar sånt. Jag älskar listor och jag är en Monica Geller när det kommer till planering.

Att ha semmelbuffé var kul. Vi skippade kanelbullar, sockerkaka och tårta och la upp mer än dubbelt så många semmelbullar som det fanns kalasgäster och så ställde vi fram lakritsgrädde, mandelmassa med lakrits i, hallonsylt, vanligt mandelmassa och vanlig grädde. Och så florsocker. Och så fick gästerna göra vilken sorts semla de ville.

Jag hade blandat mandelmassan med lite grädde och florsocker. För det läste jag att man kan göra till semlor. (Jag tillhör inte semmeleliten och fick googla en del inför detta kan jag erkänna). Och så hällde jag i lakritspulver i en del av smeten. Kung Markattas lakritspulver.Typiskt skitgott.

Allt blev lyckat och får jag säga det själv (och det får jag ju i min egen blogg) så blev semlorna svingoda. Och det var ett av de smidigaste kalasen jag ordnat tror jag. För med semmelbuffé tycker i alla fall jag inte att man behöver bjuda på så mycket mer. Och att det var 10-15 personer som kalasade var väldigt enkelt att hantera.

En gästs fru eller en jubilars syster, Så kunde inte komma och fick två semlor med bud…

Så kan det vara. När det är fest. Och är man många och det inte finns så gott om plats så kan det hända att några av gästerna får sitta i bokhyllan. Typ.

Men nu blir det inte fest i det här huset på ett tag. Nu har vi haft gäster så det räcker. Eller räcker gör det förstås inte (verkligen inte), men nu är det skönt att bara vara vi ett tag. Att laga mat till 2 istället för till 19 och lite sånt. Nu blir det linssoppa, makaroner och varma koppen ett tag och en och annan kebabsallad. Det slappa livet har börjat och mysbrallorna slits i rumpan och fötterna är mer på bordet än på golvet.

Det har varit en fantastisk tid den här firar-tiden. Många fina minnen och härliga gapskratt. Nu ska vi njuta av våra minnen och leva i bubblan som uppstår efteråt ett tag.

One thought on “När alla vännerna gått hem…

  1. Semmelbuffé låter ljuvligt! Jag bakar ju en hel del, men semlor har jag aldrig gjort. Kanske på tiden snart.

    Fina foton som alltid. Servetterna o brickan… Ååå. Ja jag säger inget mer.

    Kram

Kommentera

