Den där Tareq

En kväll i förra veckan kollade jag på go’kväll. Eller jag gör det ganska ofta. Jag älskar go’kväll. Tycker typ att det är ett av världens bästa program. Joråsatte. Sån är jag.

En kväll i förra veckan var Tareq där. Och brassade käk. Jag vet inte om han gör det ofta för även om det är mitt typ bästa program så är 18.15 inte min bästa TV-tittar-tid. Så jag ser det inte varje dag. Men just den här kvällen lagade han mat. Fem rätter på kort tid.

En av rätterna var pasta med stjärnanis och rostad vitlök.

Jag typ svimmade. 

Och när jag vaknat till igen lagade jag rätten.

Typiskt skitgott.

  • Antal portioner: 4 portioner

Ingredienser

  • 2 st buketter broccoli
  • 3-4 st klyftor vitlök
  • 1 st röd chili
  • 3 st sardellfiléer
  • 3 st stjärnanis
  • 3 msk olivolja
  • 2 msk pinjenötter
  • salt och svartpeppar
  • 100 g färsk parmesan
  • 400 g pasta penne

Så lagar du

Koka pastan al dente, i saltat vatten. Häll av vattnet i en ny kastrull. Plocka broccolin i små buketter och koka hastigt i vattnet från pastakoket.

Skala och hacka vitlöken. Hacka den röda chilin. Bryn vitlöken i olivoljan tillsammans med sardeller och stjärnanis. Tillsätt chili och pinjenötter. Fräs hastigt och tillsätt sedan broccoli, den kokta pastan och lite av kokvattnet från pastakoket. Blanda väl och smaka av med salt och peppar. Servera med nyriven parmesan.

 

Men ni vet ju. Att jag aldrig följer recept slaviskt. För ingen ska ju tala om för mig hur jag ska laga min mat. Så jag struntade i nötterna. För att jag glömde köpa dem. Och så tog jag torkad chili istället för färsk. För att jag glömde köpa. Och det var dumt för färsk hade ju varit godare.

Stjärnanis däremot, det glömde jag inte. Men nästa gång tar jag mer. Dubbelt. Och dubbelt med sardeller.

Ljuvlig rätt. Heja Tareq.

One thought on “Den där Tareq

  1. Tareq är fantastisk o gokväll gillar jag. Kan aldrig titta när det går men försöker hänga med efteråt på play. Maten ser så himla god ut!

Kommentera

