Falafel av gula ärtor

I lördags när vi var på kalas träffade vi många trevliga människor. Vid mitt bord valde vi att börja prata om Tareq Taylor. Och även fast det är ett av mina favoritsamtalsämnen så tror jag inte att det var jag som började. (Vilka trevliga människor, som har samma intressen som jag va?).

Ett par vid bordet började prata om falaflar de gjort av gula ärtor. Jag svimmade nästan av vid blotta tanken och frågade var man kunde hitta receptet. Det hittar man här sa de.

Så igår la jag ärtor i blöt. För detta var jag bara tvungen att prova. På en gång.

Mina ärtor låg nästan 24 timmar i blöt. Istället för 12. Så kan det bli om man räknar lite fel. Om man inte vet hur många timmar det är på ett dygn. Men det gjorde inget.

Man skulle ha bladpersilja. Det fanns det inte i affären jag var i i går så jag tog vanlig istället. Från frysen. Säkert inte alls korrekt, men jag gjorde så. Ni vet ju, jag följer sällan recept slaviskt. Det ligger inte för mig.

När det var dags att fritera blev jag obstinat och tänkte att väldigt mycket olja blir väldigt slösigt, så jag gjorde platta falaflar istället för korviga, och så stekte jag dem i ganska mycket olja. Det blev toppen.

Eftersom det blev lite av en fulmiddag idag utan tillstymmelse till sallad på tallriken så besparar jag er en bild på min tallrik. Men jag åt falaflarna med tomatsåsen som finns i repceptet, och lite ris.

Jag kan säga att detta var det godaste jag lagat på länge. Det blev en otroligt favorit på en gång och jag kommer verkligen att göra detta fler gånger. Nästa gång ska jag nog blanda ner lime och chili i falaflarna istället för spiskummin och persilja. Så får vi se vad som händer.

Och det kanske bästa av allt.

Jag har en hel låda full av fler flaffar. (Orka skriva falafel hela tiden. Flaffar heter de från och med nu.)

Ingredienser

  • 1/2 kg torkade gula ärtor, blötlagda i minst 12 timmar
  • 1/2 st stor gul lök
  • 50 g bladpersilja
  • 1-2 st vitlöksklyftor
  • 1-2 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar
  • 1 1/2 msk spiskummin
  • 1/2 msk bakpulver
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • solros- eller rapsolja till fritering

Så lagar du

Blanda gula ärtor, lök, persilja, vitlök och mal alltihop två gånger i en köttkvarn eller kör det i en matberedare. Blanda smeten med övriga ingredienser och smaka av med mer salt om det behövs. Låt smeten vila i cirka 15 minuter.

Forma bullar med sked, ca 4 cm i diameter, och fritera dem i olja i 3–4 minuter tills de blivit gyllenbruna. Oljan bör vara ca 170 grader

Servera med såserna och citronklyftor.

Stark kall tomatsås:

  • 1 burk(ar) konserverade avrunna cocktailtomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk sambal oelek eller torkade chiliflakes
  • 2 msk olivolja
  • Mixa alla ingredienser med en stavmixer

Mild yoghurtsås:

  • 2 dl grekisk yoghurt
  • rivet skal av 1/2 citron
  • 1 msk hackad färsk mynta
  • Blanda samman alla ingredienserna
2 thoughts on “Falafel av gula ärtor

  1. Tack för tipset! Letar efter bra veg recept. Men du, har du testat att frysa? Det är mitt dilemma ibland. Jag behöver göra storkok o frysa in, men allt blir inte så bra då. Har du testat får du gärna meddela om det funkar 🙂
    Kram!

  2. Åh, falafel som är så gott. Jag gjorde riktiga med kikärtor i veckan, eller helgen. Jag stekte också mina, det går lite lättare tycker jag.

    Till Mallan här ovan: Jag tror att det går alldeles utmärkt att frysa in dem. Det går ju bra med riktiga falaflar och jag ser ingen skillnad på gula ärtor. Värm dem bara inte i mikron sen så behåller de sin krispighet.

Kommentera

