Ett slag

Jag vill slå ett slag för soppan. Min nya favorit. Jag lagar soppa mest hela tiden nu för tiden och jag tycker att det är fantastiskt gott.

Igår hittade jag på hur man gör köttsoppa. Jag har ingen aning, men jag chansade, testade och blev supernöjd.

Susannes påhittade köttsoppa

500 gram högrev
morötter
palsternacka
gul lök
purjolök
gulbetor
1 grönsaksbuljongtärning
1 köttbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
lite chiliflakes (torkad, krydda)
persilja på toppen

Jag skar köttet i lagom stora bitar. Kokade köttet i vatten i ca 20-30 minuter. Skummade av lite emellanåt.
Jag skar alla grönsaker och potatisen i för mig lagom stora bitar.
Jag kokade grönsakerna ihop med köttet och buljongen i ca 20 minuter innan jag stoppade i potatisen och kokade i 10-15 min till.

Färdigt!

Jag strödde över lite persilja och la en klick pepparrot på tallrikskanten. För jag ääälskar pepparrot.

Jag tycker att det är löjligt att tala om hur många morötter man ska ha i. Eller potatisar. Eller hur mycket salt. Det vet man bäst själv. Vi hade i massor av grönsaker till våra 500 gram kött. Det blev en rejäl portion var och inte mindre än sex stora matlådor som åkte in i frysen.

Fantastiskt gott.

Idag ska jag testa grön ärtsoppa. Spännande.

Kommentera

