Envis

Jag gjorde ett nytt försök idag. Hur man väljer att värdera detta försöket mot det förra får man bestämma själv, men såhär gick det idag.

En förpackning macaronmix från ICA. En matta från Lécué (brun) och en från Clas Ohlson (rosa).

Jag gav mig tusan på att spritsa helt perfekt idag och det tror jag att jag lyckades med faktiskt. Det står på förpackningen med mix att det ska bli 20 kakor, det vill säga 40 halvor… men jag lyckas alltid få fler.

Det står inte att man behöver smörja plåtarna, men jag gör det ändå. Kanske är det bra, kanske är det dåligt. Men jag vågar inte chansa…

Ja och så skjuts in i ugnen… Där svällde de en aning och blev perfekt runda.

Dålig bild på den rosa men jag ville ändå visa.

Alla kakorna gick lätt att ta bort. De som gräddades på rosa mattan blev någon millimeter större än de från den bruna. Men knappt märkbart.

Sen spritsade jag på fyllningen. Jag kryddade den med lakritspulver (Kung Markattas) den här gången. Citron och lakrits är ju hur gott som helst ihop.

Resultatet blev 29 macroner som blev helt perfekt runda, smakar gudomligt, men är för platta för min smak. Jag får dem inte att bli höga. Jag tror inte att det har med oljan på mattorna att göra, men vem vet? Jag har ju bakat på bakplåtspapper utan olja och de blev också platta. Men goda.

Kul är det och gott blir det. Men nästa gång ska jag göra dem från grunden. Utan att använda någon mix. Men det måste jag göra en dag när jag känner mig stark.

Vill man läsa mer om min macron/macaron-försök så har man ett inlägg här, där syrran och jag bakade från grunden, här är ett inlägg där jag använde en mix från Ekströms, ett med ICAs mix, och ett misslyckat (eller lyckat?) försök härom dagen. De blir plattare och plattare för varje gång jag gör dem känner jag. Undrar vad det beror på…

2 thoughts on “Envis

  1. De ser ju jättebra ut. Men kanske lite för tunna. Jag trodde att det skulle bli bättre när du spritsade lika många som det stod på förpackningen att det skulle bli. De ser lite tjockare ut de som du och syrran gjorde, kanske är det det som är grejen?

Kommentera

