Tystnad. Tagning.

Ibland tänker jag på hur sällan det är tyst. Jag menar tyst på alla sätt. Tyst ljudmässigt men även intrycksmässigt. Hur sällan det är tomt både på ljud och intryck.

Idag på min lediga dag hade jag planerat in en stund av glo rakt in i väggen. Jag fuskade lite och tittade ut genom ett fönster. Men jag såg inget där. Det hände inget. Det var stilla. Någon liten fågel hastade förbi, men i övrigt hände ingenting.

Kan ha varit min bästa stund på länge.

Vi matas ständigt av olika grejer. Ljud, information, intryck. Vi hör folk babbla, vi ser bilder på vad folk gör, vi läser små korta meddelanden om vad folk åt till middag i torsdags och vi kollar på filmer som visar allt från någon som ramlar på cykeln till någon som sjunger fint i en talangjakt.

Jag bara undrar när det ska finnas tid över till att tänka. Till att låta nya tankar komma fram. När vi ska komma på en ny idé och inte bara köra vidare på de där idéerna som vi kom på för 15 år sen. Innan vi gick med i Facebook och Instagram. Hallå, de där gamla idéerna är omoderna nu.

Jag glodde ut genom fönstret i cirka 15 minuter idag. Utan att ha radio på, utan att kolla i telefonen, utan att spela någon förbannat spel (ja, ursäkta) och utan att kolla i någon almanacka. Jag kom genast på två smarta nya tankar som jag är väldigt glad över. Som kommer att göra mitt liv enklare framöver.

En del ligger vakna en stund när det är sovdags. En del behöver en halvtimme för att varva ner och hinner fundera på både det ena och det andra innan John Blund strör sitt grus i ögonen på dem. Men jag, jag somnar nästan direkt. Är jag vaken mer än fem minuter efter att jag har släckt lampan så har jag sömnproblem.

Ibland önskar jag att jag kunde ligga vaken i alla fall en kvart. Då skulle jag kunna använda den tiden till att tänka på något bra. Men den tiden finns inte i min värld. Jag somnar. Direkt.

Jag måste skapa den tiden.

Borde börja med att gå ur Facebook. Och avinstallera Candy Crush. Och ha mobilförbud några timmar varje kväll. Jag är 42½ år nu. Jag kan inte sitta med en mobil i handen och scrolla upp och ner och trycka hit och dit. Det är patetiskt. Jag har faktiskt inte tid med det. Jag tycker att livet har börjat rusa något alldeles förfärligt fort. Och fortare och fortare går det. Då borde jag inte sitta och glo på en liten fjantig telefon så fort jag får en ledig stund.

Jag måste tänka mer. Jag tänker så himla bra. Det hade jag glömt bort.

 

4 thoughts on “Tystnad. Tagning.

  1. Jag avinstallerade alla spel i mobilen i höstas, det var en befrielse.
    Fb och Instagram har jag inte vågat ta bort än men jag jobbar på att minska tiden med telefonen i handen.
    Känns skönt på något sätt.

  2. Bra tänkt!
    Jag har inte fb o inte instagram, jag ”bara” blogg, men inte heller det så intensivt.
    Mest, jättemycket faktiskt, kollar jag runt på vad andra gör, o tänker åhh om jag bara hade tid skulle jag också! sen tänker jag skärp dig! du har tid, NU istället för att glo på vad andra gör, ba gört! själv.
    För att få alldeles tyst, så tar jag ibland, inte så ofta som jag skulle behöva, en promenad i skogen… utan mobilen! Det är såååå skönt.
    Jag tror det är en bra början att reflektera över det iaf.
    /Cecilia

  3. Smart och bra skrivet! Jag håller med. Att sitta tyst är någonting som vi inte uppskattar mer nuförtiden. Och som vi egentligen borde ta mer till vara på än vad vi gör. Att sitta och titta ut genom ett fönster och komma på två smarta idéer är ju skitbra. De kanske du inte hade kommit på om du inte suttit där. Jag vägrar tv och facebook. Men har blogg och instragram. Jag ser bloggen och instagram som en del i att vara social med svenskar eftersom att jag inte har så mycket vänner här i Tyskland och inga svenskar heller. Det är så roligt att lära känna människor och också träffa dem någon gång ibland och jag vill inte gärna vara utan det. Men med det sagt så kan jag också säga att jag sitter för mycket på instagram och tittar på vad folk gör och så. Ja brukar försöka lägga ifrån mig mobilen i ett annat rum och då är det inte lika enkelt att bara ta upp den och titta lite.

  4. Så klok du är!!
    Kram från mig, som också är lite klok och lärt mig att vara mer i det tysta och som inte lever mitt liv i fb… Men som gillar insta som ger inspiration…
    (Och kram igen från mig som tidigare kikat in här hos dig ofta och som nu, i ny fin ”hemligkostym”, kikar in igen!)

Kommentera

