Påsk, kakor och lite annat sånt där man varit med om

Hur är påsken i år tycker ni? Är den bra? Efter vad jag har kunnat se på Insta och andra ställen så verkar alla ha ett fint väder. Och det kan vi ju behöva. Lite sol på näsan och en och annan fika ute kan vi ju vara värda. Det får man ju lov att säga.

Vår påsk har varit förträfflig. Vi har inte gjort så mycket mer än varit hemma och så har vi varit och hälsat på vänner som bor en bit bort, så det ingick övernattning. Det var en mysig utflykt och som grädde på moset kunde vi äta lunch ute och det gör ju ingen människa ledsen precis. Ljuvligt.

På långfredagsmorgonen satt vi lite och pratade om att det var lite märkligt att en av skoaffärerna i stan höll öppet hela påsken. Vi pratade lite om detta och frågade oss vem sjutton som går ut och shoppar skor på långfredagen. När allt annat är stängt. Ja, det visade sig att det var vi som gjorde en sån knäpp grej. För några timmar senare kom vi hem med inte mindre än 4 par skor. Man kan ändra sig. Det var ju skitsmart att ha öppet. Jag vet inte annars när jag skulle ha tid att kolla på skor i så lugn takt nästa gång. Nu kunde jag verkligen prova och testa och fundera. Och jag har sällan varit så nöjd när jag betalat heller. Verkligen bra. Heja skoaffären.

Såg ett par skor som jag inte köpte men som jag nästan måste köpa i veckan. (Fast då kommer de inte att finnas kvar, det kan jag ju räkna ut med armbågen).

I övrigt har jag bakat lite i påsk. En Dumle-kaka som jag verkligen kan rekommendera.

 

Dumlekaka

Till kakan:
3 ägg
3 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
1 dl kokande vatten

Till kolasåsen:
125 g smör
1 dl grädde
2 msk vaniljsocker
20 dumlekolor

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Rör ner de torra ingredienserna och sist det kokande vattnet.
Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda i 175 grader ca 35 min.

Dela kakan på mitten när den har svalnat.

Smält smöret och häll sen i grädde, vaniljsocker och kolorna. Rör tills kolorna smält och värm sen såsen ca 10-15 min så att den tjocknar något.

Häll hälften av såsen mellan kakbottnarna och hälften ovanpå.

Servera med en klick grädde

Om man bjuder på den här kakan blir man väldigt poppis kan jag meddela. Har man dessutom hällt en hög med chokladägg ovanpå bara för att det är påsk, då kan folk kalla en alla möjliga fina saker. Lätt värt att baka en så enkel kaka för att få så mycket cred. Prova vettja.

2 thoughts on “Påsk, kakor och lite annat sånt där man varit med om

  1. Påsken. Jag har redan glömt.

    Kakan ska testas minsann. Kanske blir det min kommande jobbfika.

    Skoshopping behöver jag också ägna mig åt. Har kikat på rieker-sandaler… du är tredje bloggen jag besöker som skriver om dem. Ska vara de bästa o skönaste sandalerna och det måste testas minsann.

    Kramen!

Kommentera

