En ledig dag

Jag tänker ofta lite för mycket. Jag borde trycka på stoppknappen ibland. Det kunde jag gott göra, om jag bara visste var den satt.

Jag kan få för mig att jag vill göra något. Och liksom gå igång lite på det. Och i nästa sekund tänka ”Men varför då?”. Inte som i ”Varför ska jag göra det för?”, utan ”Varför ska jag göra det och vad leder det till?”. Kanske ska man bara göra saker ibland. Utan att veta vad det leder till. Måste det alltid leda till något? Måste man alltid veta vart man är på väg?

Vi har rensat och städat idag. Åter igen flera kassar med skräp. Återigen upphittade bortglömda lådor i skåp. Åter igen lådor som är fyllda med saker jag för länge sen glömt bort, eller räknat bort. Från förr. Så som det var då. Intressen jag hade för 20 år sen och som inte rockar längre. Prylar som kändes kul då. Men som nu bara stör.

Vi lämnade in bilen på lagning tidigt i morse och fick så många morgontimmar gratis. Timmar som vi om vi inte lämnat in bilen, hade sovit bort. Jag gillar att sova, men det finns något väldigt härligt i att gå upp tidigt. Äta frukost i lugn och ro en tidig timme och tänka att hela dagen ligger framför en.

Jag tänker fortsätta med min rensning och mitt begär efter att få ordning. Jag vet inte vart det leder eller varför jag gör det, jag bara vet att det känns bra. Och det är väl anledning nog.

En annan sak som kändes bra var maten vi lagade i fredags. Eller i onsdags var det ju. Valborgsmässoafton. Vi gjorde en variant på detta men hittade på lite själva.

Maten vinner inte VM i snygghet när man lagt upp den på tallrik, men allting behöver inte vara en skönhetstävling.

Tomatsåsen kokade jag ihop själv med sånt jag hade hemma. Synd att jag inte hade mer basilika kan man säga.

Så himla god mat. Gör den. Och blanda i lite vad ni vill. Jag tänker ha i oliver nästa gång.

Nästa gång kan bli väldigt snart känner jag.

One thought on “En ledig dag

  1. Stoppknappen ja. Den behöver jag. Varje dag.

    Måste laga maten. Och koka egen tomatsås. Bra tips det här, tack igen!

Kommentera

