Det är dagarna som går, som är livet

Men allvarligt talat. Hur jädra kallt får det vara innan snuten kommer och burar in någon? Jag håller på att frysa ihjäl. Och detta trots att jag har tagit på mig strumpor igen (vilket jag slutar med första maj av princip), har satt på alla element i hemmet och tänt stearinljus. Vad ska jag mer göra? Sjukskriva mig?

Idag har det varit en hemsk dag på jobbet. För att citera en kollega ”Jag tar den här dagen i intervaller. Betar av en sak i taget, annars går det inte”. Nä, just det. Exakt så. Jag ska se till att överleva en halvtimme till. Så liksom. Detta kryddades med en rejäl utskällning som var riktad mot mig. Men mitt i allt orkade jag inte bry mig utan svarade bara ”Ja, jag gör fel ibland.” och sen fick personen hjälpa mig. Jag fick inte ens lite högre puls. Jag bara tittade personen rakt i ögonen och lyssnade klart på utskällningen och svarade sen igen. ”Ja, jag gör fel ibland.”. Ifall hen inte hörde första gången.

Så kan det vara. Ibland gör man fel. Jag klarar det. Det är jag nöjd över. En av mina bästa egenskaper. Jag knäcks inte av ett misslyckande.

Jag knäcks däremot av annat. Men det får bli ett annat blogginlägg.

Fina saker som hänt sen sist är ett kalas vi var på i lördags. Där fick man grillad korv och sketagod tårta. Smeten som är gul och härlig och rinner ut ur tårtan var så god att jag blev förbannad.

Som grädde på moset fick vi också små söta kladdkaksmuffins. De var så goda att jag fick begär och grät mig till sömns resten av helgen.

Vi var smarta och lånade med oss en film hem av dem som fyllde år. Det gjorde att vi var tvungna att åka tillbaka med den dagen efter. Och äta upp resterna. Oj, stackars oss vilket jobbigt liv vi lever. Vi har det verkligen inte lätt.

Till födelsedagsbarnen skulle vi ge bort ett presentkort. Vilket jag ville slå in lite kul. Men visste inte hur. Men så kom jag på att jag tänkte ge bort en rolig väska till deras dotter. En väska jag hittade i ett skåp när jag röjde. Så jag lånade väskan av dottern och stoppade kuvertet där i.

Och se så kul det blev.

Man kan försöka tänka så tycker jag. Att använda sånt man har till något som det kanske inte direkt är avsett för. Jag hittar smarta grejer på nätet ibland. Människor som har tänkt till. Sånt gillar jag.

Jag tänkte däremot inte till riktigt i helgen när jag fick för mig att göra öppen lasagne. Jag hade färdig tomatsås som blivit över och så kokade jag lasagneplattor. Och så la jag ihop dem i en hög. Det blev fult och kladdigt men ganska gott. Men jag kommer inte att göra om det. I alla fall inte om jag hinner tänka till innan jag står där och stoppar stora lasagneplattor i en gryta med kokande vatten.

Och om man undrar hur det är att koka lasagneplattor så kan jag berätta det. Att plattorna lägger sig som ett lock på botten av kastrullen. Sen bildas det som en liten vulkan av kokande vatten under plattorna. När det blir för varmt där under kan man säga att vattnet exploderar som en liten bomb och blöter ner hela spisen och halva en själv. Och vattnet är varmt. Och så rör man med en slev under hela kokningen, som tog 9 min, men det hjälper inte. Plattorna är för stora och för platta.

Ja jäklar. Det gick åt mycket energi att laga den maten. Mycket gapa för liten måltid.

Och kolla den här stenen då. Men skyll inte på mig. Det är inte jag som har byggt den. Eller uppfunnit den. Inte ens fotat den faktiskt. Jag satt kvar i bilen och surfade.

2 thoughts on “Det är dagarna som går, som är livet

  1. bra svarat! och utan pulshöjning!! jag får andnöd och gäll röst. bra gjort!! utskällningar känns så daterat. frågor funkar. men att skälla på nån i arbetet? nä.
    Hejja dig. och nu är den här dagen nästan slut, phu.

Kommentera

