Lenas fluffiga frallor

För 150 år sen fick jag ett recept av min svägerska. På fluffiga frallor.

Ja, hon hade inte skrivit receptet på de fluffiga frallorna, utan på ett papper. Men det fattar ni ju. Ni är ju inte osmarta på något sätt. (Vilket är min räddning när jag skriver otydligt).

Vill gärna dela med mig av receptet.

Hade glömt de här frallorna, men igår när vi behövde skaffa fram (?) bröd snabbt så kom jag att tänka på dem. Det är inte världens mest hälsosamma frallor för de innehåller en del socker, men jag tänker såhär: Bättre att jag bakar egna frallor med socker i och vet hur mycket jag har i, än att jag köper dåligt bröd i affären och inte har en blekaste om vad de innehåller egentligen.

 

Lenas fluffiga frallor
20 stycken

75 gram jäst
50 gram smält smör
5 dl fingervarmt vatten
1 kilo mjöl
3 msk socker
2 tsk salt

Blanda ut jästen i vattnet, häll i smör, socker och salt och till slut nästan allt mjöl. Knåda för hand eller i maskin.

Dela upp degen i 20 bullar, lägg på plåt.

Jäs i 30 minuter. (Detta är enda gånger degen jäser.)

Baka i ugn, 225 grader i 10 min.

 

2 thoughts on “Lenas fluffiga frallor

Kommentera

