Semesterturné, del 2

Här fortsätter historien om vår semesterturné. (del 1)

Efter våra dagar i Stockholm och Sundsvall styrde vi kosan mot Åre. Ett drömresemål för både mig och min man. Jag var där vintern 1992-93 (tror jag att det var) och jobbade en vintersäsong. Sen dess har jag velat åka tillbaka, gärna på sommaren, och det är en skam att det tagit 22 år.

Och det här avsnittet av sommarturnén vill jag ge till min fina vän och bästa granne Nettan. Nettan, du var med mig hela tiden i Åre. Jag tänkte på dig hela tiden. Kram min bästaste granne. Hoppas att du ska tycka om bilderna och berättelsen.

Vi valde att bo på Hotell Granen. Ingen av oss hade bott där förut men det visade sig vara otroligt fint och trevligt. Väldigt fina och fräscha rum och sanslöst trevlig personal. Väldigt fin och god frukost och otroligt härlig atmosfär på hotellet. För att inte tala om den fina verandan…

Vi fantiserade om hur otroligt mysigt det måste vara att bo där på vintern. Och jag kan inte minnas att jag var där när jag jobbade den där säsongen. Minns inte att jag någonsin var inne på Granen. Men jag kan ha fel.

Här är torget… Här hängde vi en del den vintern. Tog ut pengar på bankomaten, handlade på ICA och Konsum. Satt i trappan och glassade. Köpte pommes frites med räksallad på Sibylla… (Tror det var Sibylla då… Så minns jag det i alla fall).

En dag fick vi för oss att vi ville åka upp på berget. Men det blåste för mycket för att vi skulle kunna ta oss ända upp, så vi fick nöja oss med något som jag tror heter VM8:an. Där hoppade vi in i en lift och åkte upp.

Väl där uppe fick min man för sig att vi skulle promenera ner. Istället för att åka lift. Vi hade ordentliga skor och det skulle ta drygt en halvtimme sa en guide. Och det fanns en bilväg man kunde gå på. Så vi började gå. Och tyckte att allt var så fint och trevligt.

Allt var frid och fröjd tills min man blev rastlös och tyckte att det tog för lång tid att gå ner. Så han tyckte att vi kunde gå i själva backen istället. Som en genväg. Det fanns en liten stig vi kunde följa menade han…

Jo, det fanns en stig. Men den stigen ledde oss åt pepparn, så vi var tvungen att gå i själva backen. Där det växte gräs och enorma mängder av käringtänder. Otroligt vackert och väldigt haaaalt! Så där halkade jag några gånger. För det var brant vill jag lova. Och det var jobbigt och det var otroligt varmt. Och rätt som det är swischade det förbi unga människor på snabba cyklar. Men var det någon av er som åkte i liften upp ovanför mig, eller cyklade förbi i 190 när jag låg där pladask i backen med orange blommig kulturantsklänning och röd handväska så, ja… ja, det var jag! Hej hej!

En annan sak som jag längtat efter i över 20 år är att få besöka Hotell Fjällgården igen. Hotellet där jag jobbade en vinter. 1992. Eller om det var 93. Jag har sett på nätet att de har byggt om en del, men att det skulle vara en så enorm skillnad kunde jag inte drömma om. På utsidan var det sig likt, men inuti… Jösses.

Nettis, håll i dig! Nu ska du få se! Detta är annat mot när vi jobbade där!

Och som grädde på moset har de även en pool. Minsann. Och det var otroligt härligt där den dagen vi var där för det var strålande sol och hur varmt och härligt som helst. Och utsikten. Ljuvlig. (Kan inte visa så många bilder från poolområdet för det var människor där som inte direkt har bett om att få visas i badkläder i min blogg…)

Glömde säga att vi åkte Bergbanan upp och gick ner…

140722-65Vi gick på på torget och en bit upp i backen ligger Hotell Granen där vi bodde… (Mörkgrå byggnad)

… och allra högst upp ligger Hotell Fjällgården. Där jag en gång jobbade.

Och ja Nettis, vi var förbi Co-klubben och Dippan. Co-klubben var inte öppet, men vi gick in till Dippan och tog oss ett glas vin. Där var inget sig likt. När jag frågade om de byggt om den senaste tiden så sa tjejen som serverade mig vinet att på den tiden när jag jobbade där var hon inte ens född. Oooops.

Bygget åkte vi förbi också. Men där varken stannade vi eller gick in… Fotade inte heller.

 

Sen var vi förstås och åt och köpte choklad i Åre Chokladfabrik. Vi åt god mat både på Liten Krog (trevlig personal, väldigt god mat och fin service!!!) och Beefalo.

Ja, vi hade jättefina dagar i Åre. Otroligt kul att få komma dit igen. Och sån himla tur med vädret också.

Hoppas att du tyckte om bilderna Nettis. Kram på dig.

One thought on “Semesterturné, del 2

  1. Vilken fin semesterberättelse! Så roligt att få se alla dina fina bilder! Jag vill också till Åre. Och cykla. Gärna nedför, fast kanske inte för brantaste vmbacken.

    Skrattade i alla fall över din beskrivning när du går ner i klänning o väska, du är så himla bra o jag blir som alltid så himla glad av din blogg!
    Kram!

Kommentera

