Semesterturné, del 3

Här fortsätter berättelsen om vår semme. (del 1, del 2)

Nu har vi varit i Stockholm, Sundsvall och Åre… Nu styr vi kosan mot Funäsdalen. Hit åkte vi mest för att ha lite nära till Norge. Vi ville besöka Røros. Och vi ville vila oss lite.

Vi tog in på Eriksgårdens Fjällhotell. Ett trevligt hotell men som tyvärr saknade något som är svårt att ta på vad det var. Det var en känsla av att det var något som saknades. Det där lilla extra fanns inte. Rena och ganska trevliga rum, god mat och en jättetrevlig restaurang. Men tyvärr, jag kommer inte att bo där fler gånger. De var trevliga och jag saknade inget direkt (förutom toapapper som kan vara rätt trevligt att ha), men det saknades en känsla av lyx och finess. Och det vill man ha på hotell. Tycker jag. (I alla fall när man betalar dyrt hotell-pris för sitt rum!)

Vi hade balkong på vårt rum, men tyvärr låg solen på där hela dagen så det var så varmt så det gick inte att vara där. Men det är verkligen inte hotellets fel. Men tråkigt att vi inte kunde sitta där och njuta mer än vi gjorde.

Ja, men i alla fall. En av dagarna åkte vi över till Røros. Ni som hängt med ett tag vet ju att jag har varit där med jobbet några gånger. Eftersom en del av mitt jobb finns just i Røros. Men min man hade aldrig varit där och jag själv har aldrig varit där på sommaren förut. Så vi styrde kosan dit. Och det var trevligt. Och fint.

Och så var vi ju förstås tvungna att gå i Pippi-backen. Där Pippi rullade snöbollen efter tjuvarna.

Där kryllade det av fotograferande tyskar när vi kom. Vi gick sakta tills de fotat klart och sen hade vi fritt fram.

Vi gick och gick och tittade och tittade tills vi blev hungriga och törstiga och tänkte att lite fika kunde bli gott. Så vi hoppade in på första bästa ställe. Ett väldigt mysigt café med uteservering. Där tog vi varsin macka med renkött, varsin läsk och varsin lemse. Jag höll på att få infarkt när damen i kassan sa att det kostade 314 norska stålar. Men jag hostade tre gånger och betalade. Och såg glad ut (eller kanske chockad). Och mackorna var goda. Det vill jag lova. Och lemse vill jag baka hemma.

 

Sen handlade vi med oss lite asgoda ostar och några norska öl och åkte tillbaka till Sverige. Och sa att Norge vill vi åka till mer i våra liv.

(Här och här kan man se bilder från mina tidigare resor till Røros.)

Ja, och så hade vi på vårt stopp i Sundsvall fått höra att om man vill se de riktiga fjällen så ska man bege sig till Bruksvallarna. Och riktiga fjällen vill man ju se. Det fattar man ju. Så mot Bruksvallarna. Och där fanns det höga och fina berg. Och kalfjäll. Och det är riktiga fjäll det ska jag be att få tala om. Så nu vet ni det.

Vi stannade förstås i en liten söt bod också. Och handlade messmörskakor som jag gärna skulle vilja kunna baka. (Jag ska banne mig hitta på eget recept!). Bruksvallarnas Rökeri hette stället med kakorna.

Vi gick i alla fall och snokade lite på baksidan av butiken. Och där var det vackert vill jag lova.

Ja, sen åkte vi till själva Bruksvallarna också. Vad det nu kan heta. Och tänkte att det är bäst att man har bevis på att man har varit där dit folk sa att man måste åka. Så då tog vi en bevisbild. Eller vi och vi, jag hängde mig ut genom rutan. Eller hängde och hängde… Jag drog ner rutan och fotade. Så kan man säga. Men ett bevis är det ju. Det får man ju lov att säga.

Nej men sen åkte vi hem till vårt hotell och tryckte i oss en hamburgare som var skitgod, spelade lite biljard och sen kollade vi på solnedgången från vår balkong. Och sen var den dagen slut. En fin dag. Och en fin vistelse.

Dagen efter drog vi vidare. Och då fick vi oss en rejäl naturupplevelse vill jag lova.

Men mer om det i nästa avsnitt. Hi hi.

3 thoughts on “Semesterturné, del 3

  1. Hoho Bruksvallarnas rökeri är ett (långt) stenkast från vår husvagn 😦 Asgoda ostar o knöcke har jag köpt med därifrån. Och vi har ätit i kåtan. Mums.

  2. Å jag gillar dina semmeberättelser, även om jag är lite sen på kommentarsfronten.

    Fina bilder, men jag förstår hotellkänslan, det ser inte sådär mysigt och ombonat ut.

    Tänkte på dig igår när barnen tittade på just det Pippiavsnittet.

    Kram!

Kommentera

