Om när jag gick till skogs

För länge sen tvingade jag min man att följa med mig på en grej. En grej som jag tyckte var kul men han tyckte var svintråkig. Då fick jag lova att göra samma sak tillbaka.

Han valde att jag skulle följa med honom till skogen och plocka svamp.

Han tycker det är askul och jag tycker att det är svintråkigt.

Men idag tvingade han med mig. Jag var sur.

Vi cyklade iväg en sväng som kändes ungefär 7 mil lång. Men i själva verket var den kanske några kilometer. Min man hittade genast svampar och jag, jag hittade en massa annat.

En supersöt julgran som jag tänker hugga ner om sisådär jättemånga år. Den blir perfekt hemma hos oss.

Några nya vänner som jag tänkte ta med hem. Men de verkade inte gilla mig utan kröp hellre ner i ett hål i marken än i min ficka. Dryga typer. Inte särskilt vänligt inställda.

Jag hittade ett matställe där några haft typ picknick utan att städa efter sig…

.. och när jag till slut hittade en svamp var den tydligen inte ätbar.

Hur som helst så ryckte jag upp mig efter ett tag och började leta på riktigt. Och ta mig tusan om jag inte hittade små smarrigheter till slut.

Ja och sen rullade det på. Både i svampskörden och på cykeln. Att äntligen hitta egna svampar gav mig en kick och trots tusen myggbett och barr i frisyren så var det en trevlig tur. Men säg inte det till min man. Då kanske han börjar inbilla sig att detta ska bli en vana.

Nu väntar jag på spänning på vad som ska hända härnäst. Sist jag plockade svamp fick jag borrelia. Det var typ 15 år sen. Men det har ju kommit nya sjukdomar sen dess som jag kanske kommer att få av detta nu. Paddnacke, sms-tumme eller facebook-stress kanske.

One thought on “Om när jag gick till skogs

  1. Å Susanne, vad jag älskar dina inlägg! Verkligen! Ditt sätt att skriva o se på saker, dina foton o allt ❤ Du är bäst!

    Håller tummarna för att du slipper alla slags sjukdomar efter skogsturen o att du i alla fall fick äta något gott 😉
    Kram!

Kommentera

