Om att producera

Jag funderar ju mycket just nu. Har försökt sätta livet lite på paus. Inte skynda fram så mycket, inte kasta mig in i saker utan att tänka efter först. Inte tacka ja direkt utan säga ”Jag återkommer”. Och sådär. Liksom vila lite i hasten. Skynda långsamt.

Det gäller det mesta i mitt liv just nu. Inte samla på mig, snarare göra mig av med. Inte öppna upp för vad som helst utan ha dörren lite glänt och passa lite i dörröppningen. Jag vill inte släppa in vad som helst. Och jag vill släppa ut en hel massa genom bakdörren.

Mitt behov av att handla och köpa nytt har nästan avtagit helt. Jag köper kläder, mat och sånt som vi behöver. Men det är inte så mycket vi behöver. Vi har allt som vi kan tänkas behöva för en tid framåt. Vi har till och med ätit oss ur skåp och frys. Det finns nästan inget där längre. Och det är bra. Det är väldigt bra.

Men, och det finns ju alltid ett men. Jag gillar ju att göra saker själv. Jag älskar att pyssla ihop saker. Virka, sticka, knåda, klippa. Men av det blir det saker. Och det vill ju jag inte ha. Jag vill göra saker, men sen vill jag inte ha dem.

I en del av en sorg och frustration gjorde jag en massa halsband. Både en och två gånger. Så nu har jag massor av halsband. Och det är ju bra. Det är ju rent av fantastiskt att jag kan göra halsband. Det är rent av genialiskt.
Men nu har jag en massa halsband om jag inte vet vad jag ska göra med.

Sälja, skänka, byta. Det är min tanke. Eller kanske en kombo. Betala för porto och lite till så skänker jag en slant till bättre behövande. Eller få det och ge mig något tillbaka en dag när du känner att du vill ge mig nått som du tycker passar. Eller få det bara.

Varsågod. Behåll.

Jag vet ju att många av mina besökare är kreativa. Vad gör ni med allt det ni producerar?

Anledningen till att jag inte virkat på länge är att jag inte vet vad jag ska göra med det som blir. Jag kan inte tvinga på min omgivning fler virkade muffinsar och konstiga gubbar. Men efter att ha sett vad min kompis Sofia virkat och visat upp på Instagram så blev jag så himla sugen.

Så nu har jag kommit på en sak jag ska göra. Som jag själv ska använda. Och som kommer att ta ett tag att göra. Det vill säga jag kommer att njuta i många timmar av detta men ändå bara få en enda sak mer i skåpet.  Det är ju bra. Och tack för inspirationen Sofia!

2 thoughts on “Om att producera

  1. Klokt stt skynda mindre!! Jag försöker.

    Jag pysslar ju inte så mycket. Men det som blir ger jag bort.

    Men sälja kan du ju lätt göra! Eller byta eller så.

    Är vansinnigt nyfiken på vad du ska göra nu. Kram!

  2. Ja, jag har också funderat på att hålla mig till ett större projekt istället. Typ en tröja. Det mesta jag gör hamnar bara i någon låda ändå…
    Kram,
    Anna

Kommentera

