Det är typ fredag idag

Ni vet ju. Fredagar. De är som en belöning. En sån där present som man får när man kämpat bra. Bitit ihop och kommit igenom.

Den här veckan har jag lärt mig mycket om mig själv. Vi har haft gruppövningar på min avdelning och vi har gjort personlighetstest och analyserat oss själva och varandra och kollat var och vem man är i gruppen. Ohyggligt intressant.

Jag var ungefär den jag trodde. Vi gjorde samma test för två år sen och jag ligger kvar där jag låg då. Men lite har förändrats. I en riktning som kändes rimlig. Som jag kan förstå. Men jag lärde mig även nya saker om mig själv. Som förklarar varför jag reagerar som jag gör. Och förklarar varför det värsta jag vet är människor som inte säger hej. För det är nästan det värsta. Att komma in i ett rum, på ett ställe, i en situation där folk inte säger hej. Det ger mig frossbrytningar. Vi behöver absolut inte vara bästisar, vi behöver absolut inte prata resten av dagen, livet, resan eller kvällen. Men vi säger hej till varandra. Tydligt och bra. Vi hälsar. Sen har jag inte så många fler krav. Vi behöver inte bli vänner på Insta, berömma varandras frisyrer eller bjuda varandra på glöggmingel. Men hej säger vi. Och visar att vi har sett varandra. Sen räcker det. Men hej säger vi. Tydligt. Och trevligt.

Några andra i min grupp tycker inte att det är så viktigt att hälsa. Men nu vet de att jag tycker det. Och fler med mig. Så då vet de att de ska säga hej till oss. Och sen är vi nöjda.

En bra övning.

Och jag har lärt mig mycket om de andra. Vad de tycker är viktigt. Hur de tänker och känns. Och hur jag ska anpassa mig för deras skull.

Fantastiskt.

Man borde göra såna här test på andra ställen än på arbetet.

I övrigt bar vi ner vår gamla säng för trappan i morse och hivade in den i en skåpbil. Och när jag kom hem från jobbet stod en ny säng bäddad i vårt sovrum. Min man har burit, skruvat och kämpat betydligt mer än jag för att vi ska få sova i denna säng i natt, men jag har hejat, lagat middag och peppat. Och jobbat på mitt jobb. Och jäklar vad här ska sovas i helgen. Och jag har blivit lovat frukost på sängen på söndag. Bara en sån sak.

I övrigt kan jag skryta om middag med avdelningen i onsdags och middag hos vänner i går torsdag. Livet när det är som bäst.

Och nu är det fredag som grädde på moset. Den här helgen kommer jag att vara ensam hemma en hel del. Något jag valt själv och sett fram emot. Jag har späckat schema. Det är filmer som ska ses och has på på repeat, det är gamla avsnitt av Ernst som måste undersökas och återupplevas. Det är pysselgrejer som ska rensas och sorteras. Och så ska jag ligga rätt mycket i den nya sängen.

Så kom inte och säg att jag inte har en stressig helg.

Och om 40 minuter börjar Go’kväll också.

Nu kanske ni tänker att även om jag har såhär mycket att göra så blir det ju säkert en liten stund över till vila mitt i alltihop. Ja, det kan ni ju tro. För inte nog med allt detta jag redan berättat om. Nä, jag ska även testa att göra Tareqs falaflargröna ärtor.

Lika bra att sätta igång med allt direkt. Så att jag hinner.

Ja, och så skickade jag iväg ett mail idag 11.32 som jag hoppas ska leda till väldigt kul saker. Men det värsta med mail är att man inte vet när man får svar.

Det är typiskt skitdåligt.

 

2 thoughts on “Det är typ fredag idag

  1. Det är så himla intressant när man gör sånt personlighetstest med kollegor. Det är då man liksom förstår. Vi gjorde det för många år sedan och det var verkligen en ögonöppnare, vi skulle behöva göra det igen!

    Det där med att säga hej, jag håller verkligen med dig! Hur svårt ska det vara? När någon inte hälsar på morgonen säger jag hej väldigt högt. Eller de som bara hälsar på vissa. Jag blir tokig. Som sagt, hej säger man. Det behöver inte bli mer, men hej och hej då är liksom vanligt hyffs.

    Hoppas du hade en skön ensamhelg o att sängen var skön!
    Kram!

Kommentera

