Matklubb med student-tema

Ja, om ni hängt med ett tag vet ni ju att min man och jag är med i en matklubb. Som heter Rickard. Och förra helgen var det dags för träff.

Den här gången var det ett kul tema. Student-tema.

Vi gick igång och letade rätt på studentmössa, mitt gamla plakat och så vidare. Vi hängde blommor (nåja, amaryllis i tyg) i cellofan runt halsen ihop med små champagneflaskor, gosedjur (fladdermus och Monchhichi), godishalsband och plastglas. Otroligt kul. Jag klädde mig i vitt och min man i byxor, skjorta och kavaj. Typiskt skolavslutningsklätt. Och hur kul som helst.

Någon mössa tog jag inte på mig den här gången för jag ville inte sabba frillan. Men jag ersatte studentmössan med glitter istället. Så kan man ju göra. Ett bra byte som kändes rimligt.

Mitt plakat kan jag visa. Det kommer från verkligheten. Jag har haft det i en garderoboch texten som mamma skrev har blekts och datumet är borta. Bara mitt namn syns. Men bilden är fin. Och plakatet är gigantiskt. På 1800-talet när jag tog studenten hade inte alla fotofirmor färdiga mallar som man kunde beställa. Nä, man fick ta kartong och limma ett foto. As retro as it kan bli.

Well, this is my studentskylt.

När vi kom till festen (efter att ha knölat in min gigantiska skylt i den fina Volvon som skjutsade oss) fick vi välkomstdrink och tilltugg…

Som vanligt är Rikard-tavlan med.

Sen fick vi titta på schemat och ha upprop. Jag ville vara lite kul och presenterade mig som Britt-Marie som numera jobbar på Försäkringskassan. Avdelning 2. Sen blev jag Britt-Marie resten av kvällen. Vilket jag trivdes med. Kanske borde byta?

Ja och sen blev det brakmiddag.

Först fick vi studentens billiga sandwich. Otroligt gott.

Till varmrätt var det hemgjord pasta med rester från studentkorridorens kyl.

Kylen i korridoren hade visst rester av kyckling, mango chutney, grädde, creme fraiche med smak av paprika-chili och dragon. Supergott! Jag snodde receptet. Eller spelade in det på en film. Modernt. Britt-Marie är bra på tekniska saker.

Till efterrätt var det gammal knastrig tårta. Man fick välja mellan citron- och chokladsås och jag valde citron. Det är supergott med citron tycker Britt-Marie på Försäkringskassan.

Mellan rätterna var det först prov i hemkunskap. Den tävlingen kammade jag hem. Det visade sig att Britt-Marie var en jäkel på att kunna symbolerna på tvättrådslappar. Hon visste minsann vad de flesta symbolerna betydde. Minsann.

När det sen var nationellt prov gjorde Britt-Marie bort sig fullständigt och fick G-. Hon hade koncentrationssvårigheter och kastade sudd och betedde sig dåligt. Var mest intresserad av smaskiga skålen som alla fick varsin av innan provet. Och betedde sig grisigt mot de andra i klassen. Retade den som satt snett mitt emot, störde i största allmänhet och var rätt dryg.

Men hon fick plus i kanten för fyndiga svar på frågorna. Minsann. Hon är kul hon. Den där Britt-Marie ska nog få följa med fler gånger.

Ja, det var en superkul fest med jätteroliga lekar. Jag hade glömt min gympapåse hemma och var glad över att det inte var gympa på schemat.

Vi avslutade kvällen med att planera julen. Och Britt-Marie som har taskigt minne fick anteckna det som bestämdes. Med sin slarvigaste handstil.

Tack snälla T, B, T och M för en jättekul och trevlig fest! Och grattis till studenten!

* * * * * *

Vill ni se bilder från gamla träffar så kan ni titta här:

September 2013
Augusti 2013
Juni 2013
April 2013
Februari 2013
Oktober 2012
Juli 2012

One thought on “Matklubb med student-tema

  1. Jag blir så himla glad av dina inlägg! Och matklubben! Så himla kul ni har det! Kul tema och heja Britt-Marie!

    Och marsipantårtan på slutet ❤

Kommentera

