Söndagsgrejer

Efter en vecka som gick i 190, after work hemma hos oss med vänner på fredagen, stort kalas igår kväll hos svåger och en massa annat, så är det skönt att ta det lugnt idag. Av någon anledning som förmodligen kallas stress, så har jag sovit väldigt dåligt de senaste nätterna. Somnat som en stock för att sen vakna vid typ 4 och sen ligga vaken tills det är dags att gå upp. Strålande skitdåligt.

Men idag vilar jag mig och struntar fullkomligt i att det är fint väder ute och att man kanske borde ta vara på det på ett bättre sätt. Vem bryr sig? Jag vilar mig. Punkt.

Jag har ändå lite att visa… Hipp som happ.

Citronträdet. Kommer ni ihåg att jag beskar det kraftigt och visade upp det och ni sa aja baja till mig och att ni fick jag minsann inte röra det mer. Jag gjorde som ni sa och lät det vara. Och nu har det verkligen vuxit till sig. Igen.

Det börjar väl dra ihop sig till att det ska tas in snart. Men innan dess ska det lusas av ordentligt. Det fick ju löss tidigt i våras och det var så himla superäckligt. Det vill jag inte vara med om igen.
Jag köpte trädet i maj förra året och det har verkligen förändrats ser jag. Det hade finare form när jag köpte det. Men nu är jag ju ingen expert på växter och sånt (verkligen inte) så nu vågar jag inte göra något mer med det. Inte efter att jag klippte sönder det sist.

I fredags när vi hade after work bjöd vi på bästa tilltugget till fördrinken, vår favoritpaj till varmrätt med tomat och mozzarellasallad och så chokladmousse till efterrätt.

Och glömmer man att köpa färsk basilika så kan det hända att man får använda frusen, hackad istället. Det går också bra. Men är lite fulare. Eller va? Vem bestämmer att det är fulare?

Moussen vill jag verkligen slå ett slag för.

Vispa 3 dl vispgrädde, blanda ner 2 äggulor. Smält 100 gram choklad och blanda ner i gräddblandningen. Häll upp i glas, låt stå kallt några timmar eller till och med över natten.

Supergott. Och så himla enkelt.

Jag la en klick grädde och några blåbär ovanpå. Det blev fint. Och smarrigt.

Och på tal om smarrigt så föll jag för grupptrycket för någon vecka sen. Alla pratar så mycket om isländsk lakrits och hur fantastisk den är. Och eftersom jag stundvis är en otroligt svag människa så var jag tvungen (?) att falla för trycket och beställa hem.

Jag handlade ihop med några andra och vi beställde från Choklad & Lakrits.

Ännu så länge har jag smakat på Haupt Chok och Sterkar Djúpur. Båda sorterna är otroligt goda, men Sterkar-varianten är ljuvligast av dessa två.

Ja, det är väl vad jag hade på hjärtat idag. Vad har ni gjort i helgen?

I veckan som kommer ska jag vila, strukturera, tänka framåt, leva i stunden, gå på namngivningskalas, rösta och lite sånt. Det ser jag fram emot.

 

One thought on “Söndagsgrejer

  1. Så fint citronträdet är! Jag har ett apelsinträd som i år fick vara inne hela sommaren. Inte än enda blomma fick jag vilket kanske är lite synd då jag faktiskt gillar de små söta apelsinerna som lyser upp nu när det blir lite mörkare.

Kommentera

