Cirkuskaka

Lite här och där på nätet har jag läst om och beskådat en kaka som heter cirkuskaka. Den bakas på ett lite kul sätt och ser god ut, så igår bakade jag en sån. Det var kul. Och den såg god ut. Men jag kommer inte att göra om den. Ingen kaka för mig. Men jag vill ändå visa. Kanske skulle ni gilla den?

Cirkuskaka

Smet
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
1½ dl socker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 krm vaniljsocker
1 dl mald mandel
1½ dl mjölk
2 msk smält smör

Blanda ihop alla ingredienserna i en skål.
Smöra (ej bröa!!!) en rund form. Häll i smeten

Glasyr
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 msk kakao

Strö över sockerblandningen över kakan.

Häll över 2 dl kokande vatten.

Grädda 45 min i 175 grader.

Låt kakan svalna helt innan du vänder upp den på ett fat.

Det var inte helt enkelt att få ur kakan ur formen. Men med lite lirkande och med en del tålamod gick det bra. (Skar lite i det stelnade sockret i kakans kanter så gick det enklare).

Själva kakan var som en god chokladkaka. Helt vanlig. Och smeten, som stelnat till knäck lite här och där, var söt och väldigt god där en var knäckig. Men ganska smaklös.

Genast börjar jag undra om det skulle vara gott med lite lakritspulver i glasyren.

 

One thought on “Cirkuskaka

Kommentera

