En perfekt dag

Vi hade planer för den här dagen. En utflykt inplanerad. Bara vi. Men när vi vaknade i morse frågade vi varandra, näst intill i kör, om den andra tycker att vi ska åka eller om vi ska stanna hemma istället. Vi svarade i samma kör att hemma är där vi vill vara idag. Så praktiskt när man tycker lika om en sån sak och båda blir nöjda.

Medan den vegetariska lasagnen med en udda kryddsymfoni (vad sägs om kanel?) lagar till sig i ugnen, funderar jag på saker som är lite ytliga. Men som känns lagom svåra att fundera över idag.

Jag har länge drömt om att sticka eller virka en poncho. Men det blir aldrig av. Och jag hittar inget mönster på en perfekt poncho. Vilket inte är konstigt eftersom jag inte vet hur en perfekt poncho ser ut. Men så hittar jag en hos Lindex. Den ser fin ut på bilden men finns inte i min stad. Och inte i jobbstaden heller. Och att nätshopa något för 399:- som jag inte vet om jag gillar… Hm… (Jag vet att man får skicka tillbaka. Men jag vet också att jag är lat. Så köper jag den och inte gillar den finns det risk för att den bara blir hängande som en dekoration i hallen.)
Vad tycker ni? Har ni sett den?

En period i mitt liv var IKEA mitt andra hem. Jag ville dit jämt. Titt som tätt var jag där och härjade. Nu är jag där en gång i kvartalet. Om ens det. Det handlar om att jag väldigt starkt känner att mitt hem är fullt. Att jag inte behöver fler saker. Att det får vara stop. Men ibland läser jag om grejer som känns som något väldigt viktigt. Som jag kanske inte kan leva utan. Som nu t ex, när jag läser att de säljer bordsunderreden. Som är till för att man själv ska lägga dit en skiva. Som man gjort själv.

Strålande.

Hittar jag en storlek som passar för vårt TV-rum finns det stor risk för att jag måste åka dit snart. Och värmeljus och servetter behöver man ju också. Alltid. Ungefär.

Jag missbrukar ju Pinterest rätt kraftigt. I tid och otid. Och där hittade jag häromdagen as-söta fågelburar. Som man kan göra själv. Och jag råkar ju ha ståltråd. Så vem vet, snart har jag nog en sån. Eller tre.

Och tre är ju även filmerna om Änglagård. Och herre jösses vad mycket jag tycker om dem. Jag har alla filmerna och jag lånade ut dem till en kollega en gång. När jag fick tillbaka dem sa han att han och hans fru pratade om att göra ett släktträd över alla karaktärerna. Jag gick igång på alla cylindrar.
Nu har vi sett alla tre filmerna under en väldigt kort period och jag antecknade lite medan jag såg dem. Det är inget organiserat och perfekt träd, men jag gillar det.

Alla karaktärer har inte ett namn. Och alla som nämns vid namn finns inte med i filmerna. Som t ex ”Lena med bena i jordgubbslandet”. Men hon förtjänar en plats i trädet.

Men vill man veta vem som är Fannys pappa så kan man inte utläsa det av trädet. Då får man faktiskt se filmerna själv.

Så det så.

Nu är lasagnen klar.

One thought on “En perfekt dag

  1. Missbrukar Pinterest gör jag också. Men jag tänker att det finns värre saker att missbruka. Det är ett fint tidsfördriv. Jag tittar sällan på tv. Hänger hellre där med alla kreativa människor som gör fina saker som gör mig glad.

    Skönt när ni var eniga o vad ni ville ❤

    Kram!

Kommentera

