Det är måndag idag

Ja, det är ju måndag idag. Det vet ni nog. Det tror jag. Den stora världsnyheten är snarare att jag är ledig. För många komptimmar tydligen, sa chefen. Så jag är ledig idag. Ljuvligt. Har en massa projekt jag vill ta tag i men väljer att skita i hälften ungefär. För det är mitt nya svarta. Att inte göra allt som står på listan. Att välja det som känns kul.

I helgen har vi haft gäster. Fett najs. Vi hämtade dem vid tåget i lördags förmiddag och följde dem till bussen i går eftermiddag.

Vi roade oss bland annat med att äta kräftor till lunch. Till detta bjöd vi på snapsbuffé kallad ”Vad skåpet har att erbjuda”.


Efter lunchen tog vi en promenad i vädret som var strålande men blåsigt. Vi gick ett varv runt en park som ligger nära oss. Ingen lång promenad. Men fin. Och trevlig.

När vi kom hem fick vi champagne och choklad som våra gäster hade med sig och bjöd på. Och som grädde på moset kunde vi sitta ute och njuta av detta.

Eftersom man inte kan hålla sig mätt en hel dag på det vi redan hade dragit i oss så fick vi ju äta middag på kvällen också. Det var pasta med kyckling. Gott. Till efterrätt min nya favoritefterrätt. Nutellasemifreddo.

Nutellasemifreddo
8-10 portioner

2 färdiga marängbottnar
4 äggulor
4 äggvitor
2 msk socker
5 dl grädde
400 gram ljummen Nutella

Vispa äggvitorna tillsammans med 1 msk socker till hårt skum.
Vispa äggulor tillsammans med 1 msk socker till fluffigt skum.
Vispa grädden i en tredje skål.
Blanda försiktigt ihop grädden, äggvitan och äggulan.
Lägg en marängbotten i botten på en springform. Krossa den andra botten och häll ner i smeten.
Ringla ner den ljumna nutellan.
Fyll formen.

Frys minst 5 timmar.
Ta fram ur frysen ca 20 min innan den ska ätas.

Vi var fyra personer som skulle äta så jag gjorde en halv sats bara. Det var väldigt passande för fyra personer.

En supertrevlig helg som gick alldeles för fort.

Och en annan grej. Köpte en fin låda i en bokhandel medan vi väntade på att gästerna skulle komma med tåget i lördags. Den blir bra att ha i köket med lite receptlappar och sånt i.

 

One thought on “Det är måndag idag

Kommentera

