Ny frukostfavorit

I söndags morse när vi hade gäster kunde jag stolt bjuda på nybakade frukostfrallor. Ett smidigt recept jag hittat i tidningen Mersmak från Coop. Här gör man degen kvällen innan och låter den stå och jäsa i kylen tills det är dags för frukost. Perfekt!

Enkla frukostbröden med yoghurt
12 stycken

Tid: 35 min + 25 min i ugnen
Ugn: 250 grader

2½ dl kall mild yoghurt
2½ dl kallt vatten
25 gram jäst
1½ tsk salt
1 msk honung
10 dl vetemjöl
2 msk olivolja

Häll yoghurt och vatten i en bunke och smula ner jästen.
Vispa tills jästen löst sig.

Tillsätt salt och honung. Rör ner mjölet lite i taget. Arbeta degen 10 min för hand eller 5 min i degblandare. Plasta och ställ i kylen över natten.

Sätt ugnen på 250 grader.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och lyft upp degbitar ur bunken med oljiga händer. Forma försiktigt till små bullar och lägga på plåten.

Sätt plåten i mitten av ugnen och släng in en liten kopp med vatten under den.

Grädda 25 min.

Supersmarriga. Och på grund av den höga värmen i ugnen får frallorna en rejält hård och knaprig yta. Det gillar jag!

One thought on “Ny frukostfavorit

Kommentera

