Nyklippt och sådär

Det stormar en del. Men jag håller i mig. Jag tycker att det går bra. Jag har tagit ett stadigt tag om något stabilt och står rätt bra här. Det är lä just på min plätt. Och just nu är det huvudsaken. Det känns bra. Och det måste vara så. Rötterna måste växa sig lite stabilare innan jag kan ställas ut i stormen igen. Men i mitt lä frodas jag, dricker julmust och har det torrt om fötterna.

Vi hade en superhelg. Vi var hemma och drog benen efter oss en hel del men var även ute på utflykt.

På fredagskvällen var vi på en mysig grej hos Mormor Märtas. Vi höll på att inte hitta dit men gav inte upp utan körde och körde och vände och höll på (vi valde att åka en omväg dit istället för den vägen som folk sagt åt oss att ta). Men till slut kom vi fram. Tipsade av en kollega hamnade vi på en liten supergullig höstmysmarknad. Vi handlade mjöl och inlagd gurka och massa smarta och bra grejer. Och gissa om jag fick en fantastiskt god frukost på sängen dagen efter detta. Den slog det mesta.

(Inlagd gurka, ringblomssalva, zucchinikaka, bröd med bla äppelmos i och väldigt fint mjöl)

På lördagen drog vi benen efter oss en hel evighet innan vi lyfte så mycket som ett finger. Men när vi väl kom igång så var det som att vi gick på raketbränsle. Vi började med att laga något som vi länge tänk göra men som aldrig blir av (dumt!). Nämligen kroppkakor. En stor favorit för oss båda. Min man vill ha med råriven potatis i sina och jag vill enbart ha med kokt. Så vi gjorde en liten sats av varje. Här är mina.

Lööjligt goda. De blev så goda och det var så enkelt att göra så vi lovade oss själva att snart laga nya. För fy tusan vilken höjdare detta blev. Och jag känner starkt att min kroppkaksexpert till lilla Farmor ser på mig från sin himmel utan att skämmas.

Kolla Farmor! Jag kan själv! (Fast inte lika goda som dina. Vad trodde du liksom?)

Ja, och sen tog vi i från tårna och startade operation Fortsätt Röja. Vi har tänkt att göra oss av med en bokhylla och i den bokhyllan står det massa saker. Och det ena ledde till det andra och mitt i katastrofens centrum fick vi ta en paus och fira Kanelbullens dag.

Och vad kan man säga om köpta bullar från stans konditori? Jo, att de är goda men inte som hembakade. Inte på långa vägar. Men vad gör det. Man måste prova nya vägar ibland. De gamla är ju rätt så upptrampade.

Det är ändå rätt fantastiskt det här med rensning. Ju mer saker man gör sig av med desto mer uppskattar man de saker man har. Vi lider (fortfarande) inte brist på prylar i vårt hem, men vi börjar i alla fall komma till den punkt då det vi har är sånt som används. Och det är ju våra finaste saker. Sånt som har ett värde. På ett eller annat sätt. Och vad mycket roligare det är att ta fram en vas man fick i present när man gifte sig än att ställa fram något i en vas från… ja, jag vill inte säga vad jag tänkte. Jag säger inte att en vas från Netto (oops) inte är värd något, men det finns ju ett helt annat värde i något som man önskat sig, något man ärvt, något man fått… än något man stoppade ner i korgen bland grönsakerna när man hoppade in på Netto i fredags och bara skulle köpa lite dill. Det blir så lätt att vaserna man köper ihop med dillen bara används en kväll och sen hamnar i ett skåp.

I alla fall blir det lätt så hemma hos mig.

De här två lirarna söker förresten nya hem. Är du intresserad av att ta hand om en av dem eller kanske båda så maila. susanne.undersolen @ gmail.com. De är nästan gratis.
(Miss Jellybean har en mössa som man kan ta av och Vårkaninen har en lös morot som lätt kan sys fast.)

Ja, vad kan jag berätta mer. Jo, att i helgen som kommer ska vi göra något mysigt, jag virkar på en ny dödskallesjal (beställning från annorstädes) (Obs! Skitfin färg!), jag behöver köpa nya byxor, jag är nyklippt och nyfärgad och jag längtar efter att få laga hemlagad pizza.

Det är lite så jag har det just nu.

4 thoughts on “Nyklippt och sådär

  1. Om ingen nappar så köper jag gärna dina fantastiska figurer. Men bara om ingen annan behöver dem mer.
    Är så impad över sjalen. Jag kämpar på med kärleksknutar nu. (Det blir väldigt osnyggt… Men jag har gjort den själv iaf…) Får se om jag orkar göra klart min sjal ikväll. På torsdag är sista kursen och då är det ju kul att komma med något 😉

    Kroppkakor har jag aldrig vågat smaka på. Får se om jag vågar nästa gång jag har vägarna förbi Vimmerby.

    Kram!

Kommentera

