Det där med skämt

Lyssnade på en pod idag. Hemma hos Gry. Del 3. Camilla Läckberg och hennes nya kärlek gästade programmet. De var där för att prata om att Gry och gänget i ett tidigare avsnitt skämtat om den stora (?) åldersskillnaden mellan Camilla och Kärleken. För Camilla hade tagit illa upp av skämtet och låtit Gry få veta detta.

Och det blev ett intressant samtal kring detta om att skämta om saker. Gry menade att Camilla själv skämtar om åldersskillnaden och därför får tåla att andra gör det. Camilla menade att det är okej att skämta om henne, för hon har valt detta (kändis)livet, men tycker inte om att man skämtar om de som står henne nära.

De vände och vred på allt möjligt och det var ett intressant samtal. Men jag tyckte att de glömde en grej. En grej som jag känner väldigt starkt. Och det är att det är en oootroligt stor skillnad på om jag skämtar om mig själv jämfört med om andra gör det.

Jag kan gärna skoja om mig själv. Rätt grovt ibland. Men om någon annan skulle dra samma skämt, om mig, skulle jag inte tycka att det var okej. Det är stor skillnad, tycker jag, att jag själv driver om mitt utseende, min familj, mitt hem, min ekonomi eller vad som helst, än om någon annan gör det.

Att jag efter en brakmiddag säger att jag känner mig som en uppblåst ballong är långt ifrån samma sak som att någon annan säger ”Kolla på henne liksom, som en jädra ballong!!! Snart exploderar hon!!!”.

Eller måste man tåla att andra drar samma skämt om en som man gör själv. Är det alltid så? Att man får skylla sig själv då?

Det kan vara hårfint. Det fattar jag. Gränsen mellan vad som är kul och vad som är taskigt. Men den som det skojas om är väl den som bestämmer va? Tycker inte jag att skämten om min ny frisyr, min höstjacka, min finne på hakan eller fläcken mitt fram på tröjan är roliga så är de väl inte det?

Eller?

One thought on “Det där med skämt

  1. Du är ju klok som alltid! Visst är det en enorm skillnad på vad man säger själv o vad andra säger.
    Jag tycker inte alls att man måste få skämta om någon bara för att personen gör det själv. Verkligen inte.

    Och det är ju som du skriver att det är ju inte roligt när andra pratar om en sådär.
    Kramar!

Kommentera

