Ledig sy-måndag

Ho ho i mörkret. Hur har ni det?

Idag har jag haft ledig dag. Ljuvligt. Hade bestämt från början att den skulle användas till att sy. Ja, för nu tänker jag inte ge mig. Jag ska lyckas med bedriften att sy ett plagg som jag kan ha på mig utan att skämmas. Allt för mycket.

Jag har gjort många försök. Köpt flera mönster, sytt något och sen slängt det i soporna. Jag har rätt dålig koll på hur jag ser ut. Jag kan inte ta en tröja i en affär och med tröjan på galgen avgöra om den passar mig eller inte. Och då blir det liksom ännu värre om jag bara har en bit papper som ska föreställa ett mönster. Hur ska jag med hjälp av en pappersbit kunna avgöra om jag kan ha det färdiga plagget eller inte.

Omöjligt vill jag säga.

Men jag bestämde mig i alla fall för att leta upp ett nytt mönster, köpa det och sen göra flera försök tills jag lyckas. Och jag köpte inga tyger utan tänkte att gamla lakan blir bra.

Mönstret köpte jag från etsy. Det kom efter fem minuter till min mail, jag skrev ut i skrivaren och klippte ut och tejpade ihop enligt mönstret. Lätt som en plätt.

Och håll i er nu när ni ser de färdiga resultaten. Det var inte vilka lakan som helst jag sydde av.

My Litte Pony minsann. Fint som kattskit i vällingen.

Men, men… Små ponnysar eller inte, den här blev för stor. Kommer att funka ypperligt som nattlinne däremot. Och jag kan väl säga att någon festblåsa hade det inte blivit hur eller hur. Jag är ju liksom ingen hästtjej. Men bra som ett första försök och nu visste jag hur mönstret passade. Eller inte passade.

Nytt försök efter en kopp kaffe. Av lite mer neutralt lakan.

Den svarta varianten är med A-formad och lite tillfixad. Dock är båda varianterna slarvigt sydda eftersom jag inte orkade lägga ner så mycket tid på finlir. Den svarta är ett gammal nött lakan där det är tjockt tyg på en del ställen och på andra nästan hål. Men att test-sy med lakan är en av de bästa grejerna jag kommit på.

Jag kommer helt klart att köpa mig ett fint tyg och sy en ny. Det är jag helt säker på. Och nu vet jag exakt hur jag ska göra.

Jag är skitstolt över mig själv just nu. Att jag inte gav upp.

Jag tänker mig en röd tunika till julfesten.

Ja jävlar.

Senare: har nu fått flera frågor om vart tyget med My Little Pony kommer ifrån. Det är ett gammalt lakan. Från 80-talet. Har tillhört min syster när hon var liten och jag fick det av min mamma för nått år sen när jag fick för mig att tigga lakan av folk för att jag ville virka en matta.

Annonser

5 thoughts on “Ledig sy-måndag