Ett kreativt projekt

Jag är med i ett projekt.

Joråsatte.

Eller så kan man säga att jag gör en sak ihop med en annan människa.

Men att säga att man är med i ett projekt låter bättre.

Jag har i alla fall gjort min del av avtalet. Det blev såhär.

Det färdiga resultatet får ni se när det är just färdigt. Det ska bli spännande tycker även jag. (Som tydligen utgår ifrån att ni tycker det också!).

Det var fasligt tråkigt att virka tre långa gula korvar. Men de blev nästa onödigt fina och helt i naturlig storlek. Så jag vill göra fler. Och bygga ett berg av dem. Ett så stort berg så att det knappt får plats på matbordet.

Eller ja… jag vill i alla fall göra några stycken.

Här bjuder jag på receptet.

Virkad lussebulle

1. Virka 6 fasta maskor i en magisk ring. (6 maskor)
2. Virka 2 fasta maskor i varje maska (12 maskor)
3. Virka 2 fasta maskor, öka i den 3:e maskan. Upprepa varvet ut. (16 maskor)
4. Virka 3 fasta maskor, öka i den 4:e maskan. Upprepa varvet ut. (20 maskor)
5. Fortsätt virka runt, runt tills lussemasken mäter ca 25 cm.
6. Stoppa lussemasken så att den blir lagom tjock.
7. Virka 3 fasta maskor, virka ihop de 2 nästa. Upprepa varvet ut. (16 maskor)
8. Virka 2 fasta maskor, virka ihop de 2 nästa. Upprepa varvet ut. (12 maskor).
9. Virka ihop maskorna 2 och 2. (6 maskor).
10. Rulla ihop och sy ihop masken så att det ser ut som en lussebulle.

Russin

1. Virka 5 fasta maskor i en magisk ring. (6 maskor).
2. Virka 2 varv med fasta maskor.

Sy fast dina russin på bullen.

Jag har använt Tilda, färg 33. Ett nystan räckte exakt till tre bullar. Men det där kan ju vara lite olika förstås.
Virknål 2,5

 

3 thoughts on “Ett kreativt projekt

  1. Åååå tack!
    Jag såg bilden o tänkte att jag måste fråga hur du gjort. Jag ska ju träffa mina virkvänner en gång till och då skulle vi ha med ett eget projekt gärna juligt. Perfekt!
    Kram!

Kommentera

