Mördegskakor med kola

I fredags hade jag fredagsfikat på jobbet. Ni vet den där typ klubben jag är med i. 30 personer på ett ungefär. (Jag räknar antalet varje gång jag ska baka men glömmer lika fort igen).

Den här gången bjöd jag på nått som var så gott så att klockorna stannade och typ alla fick dåndimpen. Jag var löjligt poppis hela dagen efter fikat.

Mördegskakor med kola

20 stycken

4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 gram smör
1 burk sötad  kondenserad mjölk
1 ask Noblesse

Gör så här:

Koka den kondenserade mjölken i en kastrull med rikligt med vatten. Du ska inte öppna burken och vattnet måste täcka hela burken. (Tips: Ta en stor kastrull och överdriv vattenmängden kraftigt så slipper du oroa dig.) Koka i ca tre timmar.

Låt burken svalna helt innan du öppnar den.

Blanda under tiden ihop degen. Först de torra ingredienserna och sen ner med smöret (osmält!).

Låt degen vila i kylen i ca en timme.

Forma degen till 20 bollar och lägg i folieformarna. Gör en rejäl grop i varje kula och fyll med krämen. (En sprits är inte dumt att använda här!)

Grädda 8-10 min.

Lägg på en Noblesse på varje kaka medan de är varma.

Går utmärkt att frysa.

(För er som frågat: Man tillsätter inget i den kondenserade mjölken. Man bara kokar den i sin burk. När man öppnar burken har man färdig kolasmet. Vad den innehåller vet jag inte. Men det står väl på burken tänker jag.

Mina kakor blev lite fula eftersom jag av misstag la på plastfolie på dem innan chokladen stelnat, men det räddade jag med lite florsocker på serveringsdagen. Inte vet jag om det blev fulare eller finare, men det blev som det blev.

Så kan man ju säga.

Man kan också säga att det jag bjöd på förra gången var snyggare. Men jag tror inte att det var godare.

 

2 thoughts on “Mördegskakor med kola

  1. Men tack här också. De här blir perfekta till någons födelsedagskalas 😉
    Florsocker räddar ju vad som helst o får vilken lätt bränd kladdkaka i världen att se lyxig ut!

    Kram!

  2. Låter jättegott! Men som en gnutta oerfaren bagare undrar jag, krämen, vilka ingredienser är det den består av? Får inte riktigt ihop det. Är det bara den kondenserade mjölken?

Kommentera

