Lussan

När jag gjorde Barbro fick jag för mig att det skulle vara kul att göra ett luciatåg. Men i brist på tid, energi och ledig tid så tänkte jag nöja mig med en Lucia. Som jag ska ge bort tänkte jag. Hon är snart på väg hem till någon som jag gillar. Jag säger inte vem. (Och ni som vet vem är tysta och hemliga nu tack!).

Det var meningen att hon skulle bli Lucia som sagt. Men kronan fick bli så stor eftersom Lussan har stort huvud. Så ljusen blev långa och vingliga…

Jag fick då idén att jag skulle stärka kronan i sockerlag. SÅ jag kokade upp 1 dl vatten och 1 dl socker och doppade ner kronan…

… och gjorde sen en liten upphängningsanordning och hängde kronan på tork.

Och visst, när kronan torkat blev den rak. Och ganska hård. Men också väldigt otrevligt kladdig. Och fick fula färger. Så… nä. Hon blev ingen Lucia.

Men! Alla kan inte vara lucior, någon måste ju vara tärna också! Så tärna fick hon bli.

Och söt blev hon. Det tycker jag.

Jag blev ju lite sugen på att testa den sockriga kronan…

… och det blev ju sagolikt sött i dubbel bemärkelse. Men den felaktiga bemärkelsen gjorde att jag skippade den. Den får jag ha som prydnad på något annat sätt.

Nu är Lussan nerpackad. Och ska i morgon få åka iväg till sitt nya hem. Där jag vet att hon kommer att trivas.

Vill man göra en egen Lussan kan man använda detta mönster. Jag kan inte ge er något mönster på kronan eller på tärnljuset… för där improviserade jag bara. Men kronan är virkad som en ring i vilken jag sen virkade 3-4 varv, vek dubbel inåt och virkade ihop. Som en doughnut. Ljusen är påtade och den lilla veken är bara gult garn som sytt i dubbelt i ljustopparna och bara gjort en knut av överst. Den röda ljushållaren är påtad i 4-dubbelt garn. Silverringen är en magisk ring med 6 maskor i som jag sen trätt upp på ljuset.

Glittret är glittrigt garn som jag bara virkat luftmaskor av…

Hej då Lussan. Ha det så bra. Uppför dig i ditt nya hem.

3 thoughts on “Lussan

Kommentera

