Lite fräschare, lite bättre

Det är snart nytt år. Jag gillar nya år. De får mig att tänka. Jag är försiktig med att lova saker som jag känner på mig att jag inte kommer att orka, vilja, kunna hålla längre än till nyårsdagskvällen, men jag gillar att tänka nytt.

För några år sen gjorde jag och min man ett collage med post it-lappar på nyårsafton. Med saker vi önskade oss av det nya året. Vi önskade massor med bestämde oss sen för tio saker som absolut skulle bli av. Av dessa blev inte allt av. Men mycket. Och även många av de där som vi inte ansåg vara lika viktiga. Men som vi ändå önskade oss.

Jag tycker att man ska göra så ibland. Skriva önskelista som man sen kollar av.

Det man önskar sig kan vara sånt man vill göra. Men även sånt man inte vill. Sånt man ska låta bli. Sånt man inte ska trassla in sig i under året.

Vi har redan planer för nästa år. Inte sånt som skrivs in i almanackan utan sånt som vi önskar. Att få lugn och fred, att vara hemma mycket, att sänka ribban och så vidare. Vi får påminna oss hela tiden för nu börjar det komma upp mycket lockande grejer som befinner sig på andra sidan nyårsraketerna.

Som vanligt är det ju så att man inte kan få plats med mer utan att göra sig av med minst lika mycket. Vi har ju lekt leken ”huset kräks” en bra tid nu och det har ju gett resultat. En stor bokhylla har fått flytta hemifrån och allt som var där i har fått plats i andra hyllor och skåp. Ja, det vi ville behålla. Mången sak fick flytta till annan ort.

Ja, det är befriande med nytt. Jag hör om det över allt och jag blir så peppad. I poddar jag lyssnar på, i bloggar jag läser, i böcker och tidningar. Överallt får jag vatten på min kvarn. Som menar att det är nya tider nu.

Jag vill blogga mer, pyssla mer, promenera mer, bjuda hem folk oftare (och bjuda på lagom avancerade saker, sänkt ribba är ett måste!), jag vill äta mer vegetarisk mat, jag vill se på film. Jag vill sticka och virka saker till mig själv (mindre på beställning) och jag vill tänka mer och bry mig mindre. Vara ifred ibland, umgås mer med de där som är så himla viktiga, njuta mer av vardagen, vara nöjdare med mig själv och se mer av Sverige. Jag vill även sy kläder till mig själv, satsa på sånt som jag mår bra av och se mindre på TV.

Jag behöver mer frisk luft.

På alla sätt.

2 thoughts on “Lite fräschare, lite bättre

  1. Så skönt med ‘Lite fräschare, lite bättre’ – har mycket liknande på min önskelista. Blogga mer, ligger högt på listan – -det har blivit så mycket mindre skrivande nu, med Instagram som jag ”skyller” på. Fast jag älskar ju IG!

  2. Göra om, göra nytt (rätt?). Lite bättre.
    Gillar också nytt år. Man får liksom en ny chans på något sätt. Det känns fräscht.
    Det är dock trist när året slutar med en kraschlandning. Det känns verkligen så, en kraschlandning och på det lite julbestyr *ler*.
    Men allt blir bra till slut och blir det inte bra så är det inte slut.
    *kram*

Kommentera

