Stockholm i advent

För typ 150 år sen frågade några vänner oss om vi ville följa med till Stockholm i december och gå på julshow på Wallmans.

Och vi sa ja. Med eftertryck.

Jag tror att det var i mars månad. Ett tag sen.

Och nu, förra helgen, den andra helgen i advent, så var det dags.

Vi tog tåget på fredag morgon, och anlände redan före lunch. Checkade in på Hotell Hellsten på Luntmakargatan och tog sen en promenad på stan.

Vi fixade lite julklappar, spanade lite, såg några kändisar och svimmade lite över vår favorit och åt sen dagens rätt, som var en skitgod biff med bea, på ett ställe som hette Bortamatch. Vi fortsatte vimla på stan, satte oss i hotellets fina bar sen och njöt av lugn och ledighet. På kvällen blev det middag på Haga Deli. Ett favoritställe som den här kvällen bakade surdegspizzor åt oss alla.

På lördagen tog vi sovmorgon, rände runt på stan och shoppade lite och njöt mycket. Det blev en korv med bröd till lunch för att sen få plats med kvällens julbord.

Men hotellet ja. Ja, ett trevligt hotell som vi inte bott på förut. Vårt rum var litet, väldigt mysigt, rent och snyggt, ett stort badrum och en superhärlig utsikt över en innergård som fick mig att tänka på julkalendrar.

Men rummet var större än det ser ut att vara. Det fanns en liten hall med stor garderob som jag har bakom ryggen när jag fotar sängen. Där fanns också dörren till badrummet.

Men mysigast var nog baren… där de tydligen har jazzkvällar då och då. Mysigt.

Och på lördagskvällen var vi på Wallmans och åt julbord och såg en fantastisk julshow. Det var Oh Helga Natt blandat med 80-tals dängor och det var så otroligt bra. Det var många som fick torka tårarna ibland för att det var så vackert och det var många som stod upp och dansade på slutet. En otroligt härlig show som imponerade väldiga på mig.

En grej som var lite kul på Wallmans var dukningen. Det var lite olika dukat men vid vårt bord var det så himla fint. Allt vi skulle komma att behöva (utom knivar som de hade glömt när de dukade men som vi förstås fick när det var dags att äta) stod i mitten av bordet. Med servetterna ovanpå. Otroligt snyggt. Detta måste jag testa någon gång.

Det är svårt att visa på bild. Men allt stod symetriskt runt ljuslyktan. Som i en fyrkant. Otroligt snyggt. Heja liksom.

Och heja vill jag också säga om den här helgen. Vilken energikick.

Och otroligt fina älgar vid Nybrokajen…

5 thoughts on “Stockholm i advent

  1. Det låter alldeles strålande! Vad sugen jag blev på hotellhelg! Synd bara att Ullharen förmodligen inte skulle uppskatta Wallmark lika mycket som vi. Inte lika länge i alla fall!
    Tack igen för det fina halsbandet, det förgyller verkligen mina dagar! Jag är inte så bra på att använda halsband till vardags, men jag blir glad varje gång jag ser det i badrummet! 😀

Kommentera

