Vi listar och checkar av

Gjorde en julfix-lista härom dagen. Den blev inte så lång. Jag skrev upp vad som ska handlas och vad som ska göras och såg till att hålla listan kort. För att orka. Och för att känna lust.

Hittills har vi prickat av en sak. Köpa gran. Det blev ingen kungsgran som jag så gärna ville. För affären som vi åkte till hade inga kvar. Vi kunde välja mellan att köpa en annan gran eller vänta några dagar och åka till stora staden och titta där. Vi valde det smidigaste. Köpa nått de hade. Vilket blev väldigt bra. Vi hittade en tjusig gran. Kort och tjock. Fin och kurvig.


Julen i år blir light på några plan och vräkig på andra. Jag kommer att steka väldigt få prinskorvar och lägga in högst en sill, men jag kommer att sova mycket och dra benen efter mig så mycket jag bara kan. Mer vila och mindre sylta. Dock frossar jag i julskinka och rödbetssallad. För det hör julen till. Enligt mina traditioner.

Någon tradition att göra marshmallows till jul har jag inte. Och kanske har jag heller inte startat en sån i år. Men jag har i alla fall testat. Jag kokade ihop en laddning och hällde sen i orimliga mängder av lakritspulver. Receptet på marshmallows hittade jag hos Dansukker men jag råkade visst värma min massa till 145 grader. Ooops. Så går det när man vänder sig om lite för länge. Men det gjorde nog mina smallowar lite segare. Vilket jag gillade. De blev goda, smakade mycket lakrits och är sega. Som såna där godissvampar ni vet.Jag spritsade ut dem på bakplåtspapper med florsocker på. Mest för att jag gillar att spritsa men också för att jag tycker att det blev fint.

Annars drömmer jag om att göra Ernstans leverpastej, längtar efter många som jag inte träffat på länge, grämer mig över att tandläkaren om ett tag vill ha 8.000 stålar av mig och så vill jag vila mig. Och sy några tunikor av olika tyger som köptes in men som inte blev sydda på grund av tröttma och tandvärk.

Fast jag har virkat.

Och jag har bakat lussebullar. Och det gjorde jag på luciamorgonen. Typiskt smart. Så att vi fick skitfärska bullar till fikat…

Och så har vi varit på jätterolig och fin julfest som började ute i en trädgård med varm glögg, grillad korv, utebliven Alexander-storm och med paraply och som sen flyttades inomhus och hölls i liv till långt in på småtimmarna. Typiskt supermysigt.

Och så har jag gett bort en present jag skulle vilja ha själv.


Och så har jag vågat sätta ner foten. Och satt stopp. Även fast jag blev röd i ansiktet och kraftigt svettigt under armarna. Jag klarade det. Och jag fick en klapp på axeln efteråt.

Men nu ska jag kolla på vem som vinner Dessertmästarna. Jag hejar på Tea för att jag gillar henne och på Joel för att han gjort så otroligt grejer som fått mig ramla ur soffan.

Typ.


Men mest av allt har jag ägnat mig åt dessa den senaste tiden. Fantastiskt. Rörande. Överväldigande. Och fint.

Kommentera

