Ho ho, är det någon här?

Ett av mina nyårslöften (som om jag hade några, men om jag hade haft) är att blogga mer.

Egentligen är det att göra mer roliga saker och sånt som jag vill som är löftet. Som jag inte har. Och göra mindre av det som typ suger. Så blogga, det ska jag göra mer. Handla på Willys, det ska jag göra mindre.

Det har varit jul och det har varit nyår och nu är det trettondagen och vi är lata och kollar på Ögonvittnet som är jätteskitläskigt men bra. Och norskt.

Vill ni veta mer om vad jag har haft för mig? Kul, då kommer det lite bilder här. Huller om buller. Utan någon som helst ordning. Eller rim och reson.

Julafton till exempel. Firades hos vänner på landet. Vi blev inbjudna på middag på kvällen och vi tackade ja och samtidigt som snön äntligen la sig på backen åkte vi dit och krånglade in oss bland marschaller och trevliga människor.

”Nej, ta inte på det där” sa värdinnan. Men jag bryr mig inte om vad hon säger. Detta visar ett sanslöst trevligt och mysigt kök efter en lång och väldigt fin middag. Då ser det ut såhär. Och det måste förevigas. Trevligare än såhär blir det inte. Vad än värdinnan säger.

Mellan jul och nyår bjöd vi hem några vänner på kroppkakor. Julmat i all ära men efter en vecka blir man sugen på något annat. Sa hon som bjöd på mjuk pepparkaka med mögelost till välkomstglöggen. Tack Ernstan för det godaste jag någonsin testat av dina recept.

Och efter jul och mellandagar kommer nyår. Då for vi iväg till Stockholm och firade med släktvänner. Vi satt vid det finaste bordet man kan tänka sig och åt en sjusärdeles god middag.

Sen firade vi in det nya året med att titta på raketer och skåla i champagne och sen babblade vi in på småtimmarna. Som de flesta andra kan jag tro.

Och på nyårsdagen firade vi jul. Det var utomordentligt trevligt. Och kändes både rimligt och lämpligt.

Julen varar ju som bekant till påska om man inte bryr sig om att det är inte sant, nej det är inte sant… Så därför åkte vi till Borensberg strax efter nyår och firade jul med vår matklubb. Ja, ni vet den jag berättat om så många gånger förut.

Vi körde varianten ”Secret Santa”. Det vill säga att vi dragit lott om vem som skulle köpa julklapp till vem. Det visade sig att min man var min hemliga tomte och jag fick isländsk lakrits, en halv liter Ernst, fina strumpor och Mera Vego. Hurra vad glad jag blev för allting.

Ja, det är väl vad man kan säga om detta. Igår var vi på utflykt till Växjö och på väg hem stannade vi i Kosta och kollade in läget där och åt lax till lunch. Vi konstaterade att vi blev bittra av att dra omkring där utan att sova över, så vi åkte ganska snabbt hem igen. Och var inte alls bittra när vi kom hem och chillade ihop med vår fina julgran som fortfarande står så grön och grann i stugan.

På tal om granen. Jag blev rätt irri på mig själv dagarna innan jul när jag skulle sätta upp ljusslingan och hittade detta i lådan. Ett brev från mig själv från förra julen då jag tydligen inte orkade vara noga när jag stoppade ner belysningen på julgransplundringen.

Men jag har tydligen vett att be om ursäkt i alla fall…

Jag har inte bara roffat åt mig egna julklappar minsann. Jag har även gett bort. Bland annat en stickad sjal som jag blockade (vill gärna berätta det eftersom det känns märkvärdigt och det var första gången) och ett halsband jag beställt från kuliga Smolk.

Och så har jag gett bort en faslig massa glasunderlägg. Mest för att de är så otroligt roliga att göra och blir så fina.

Och så har jag gjort blåbärsmarmeladsgodis som blev alldeles för tunn och platt och smakade för mycket vanilj. Jag skulle inte haft i vaniljsocker. Nä, det skulle jag inte.

Nu måste jag se klart på Ögonvittnet. Medan jag gör det kan väl ni lämna ett litet spår efter er och önska er något här i bloggen. Är det något ni önskar er att jag skriver om? Visar upp? Håller tyst om? Ljuger ihop?

Hoppas att ni fått en bra start på året. Det unnar jag er. Och en sjursärdeles fin och bra fortsättning.

Gott Nytt År. Finingar.

4 thoughts on “Ho ho, är det någon här?

  1. Här kommer ett litet spår. Tack för att du delar med dig av underfundiga texter och tjusiga bilder! Gillar din stil skarpt! Blir både inspirerad och på gott humör, testar recept och får superbra tips på resmål (Kosta nästa!). Fortsätt i samma stil så är i alla fall den här läsaren nöjd. 🙂 Gott nytt till dig också!

  2. Ja det är fantastiskt bra som det är här. Ombonat😊
    1. Fantastiskt fin nyårsdukning hos släktvännerna. Wow liksom.
    2. Wow snygg sjal. Man dånar.
    3. Halsbandet – en klassiker redan.

Kommentera

