Det är nått med januari

Alla säger likadant tycker jag. Att nu är det mysigt att vara hemma. Gå och lägga sig tidigt. Läsa en bok. Slappa vid TVn. Det verkar inte vara något drag i någon just nu.

Och här är det verkligen inget undantag. Det enda draget här är väl det dåligt isolerade fönstret på nedervåningen.

Jag vill inte säga att jag är sur. Jag är bara inte så himla inspirerad. Och jag är matt efter alla vändor hos tandläkaren. För det knäcker mig. Det gör det. Men nu är det ju bra. I väntan på resten. Men det gör inte ont. Och det är så fantastiskt. För jag pallar inte en vända till. Jag sa det häromdagen. Till tanden. Att börjar du om en gång till så åker du ut. Sen teg den.

Jag längtar efter nytt och försöker göra allt lite annorlunda. Stoppar in lite nya recept i vardagen och såg att en vän på Instagram gjorde Ooopsies. Det visste jag inte vad det var så jag googlade och vispade och gräddade.

Det blev gott. Vi hade sylt till.

Oopsies

3 ägg
100 gram Philadephiaost
1 nypa salt

Dela äggen och vispa äggvitan till hårt skum.
Vispa äggulan ihop med osten. Tillsätt salt.
Blanda försiktigt ner äggvitan i ostsmeten.

Pensla lite olja på ett bakplåtspapper.
Klicka ut 6 stycken oopsies på pappret.

Grädda 30 min, 150 grader.

 

Man kan använda dessa som bröd sägs det men jag tycker att e är lite för fluffiga och puffiga för det. Men till sylt var de goda. Kanske gör jag såna igen. Kanske inte. Man får se.

För er som hängt här länge så kanske Eilert känns bekant? En kille som fick lite utrymme här i bloggen när vi var nyfunna vänner. Men som nu mest finns på Instagram. Han har ju i alla fall levt vidare och även rövare och folk är så snälla så att de skickar presenter till honom via mig. Trots att han inte förtjänar det så som han håller på. Eilert kom ju anonymt till mig för snart tre år sen. Sen dök det upp en före detta tjej till honom med en bebis och sen hände en massa saker…

Ja, och sen har det ena avlöst det andra. Polisen och Domaren kom på besök… Och nu senast Instatsstyrkan. Underbart.

Och allt detta kommer till mig anonymt. Helt otroligt. Vem Eilert, tanten och bebisen kommer ifrån kan jag nog säga att jag vet. Men Domaren, Polisen och Insatsstyrkan med hunden Marie-Louise… Ja, vilka som är så snälla så att de skickar sånt här vet jag inte.

Tack snälla du eller ni eller alla. Fallerallan-lej.

I övrigt funderar jag på om det är dags att fira Alla hjärtans dag på ett ordentligt vis (eller i alla fall på något vis), jag längtar efter en ordentlig virk/stick-inspiration och jag är lycklig varje sekund som jag inte har ont i min tand.

Vad tänker du på?

3 thoughts on “Det är nått med januari

  1. Jo men det är nog precis så. Inte så inspirerad. Mest hemma och trött. Saknar julen och ljuset. Det är som om det är någon längtan efter något annat. Vet inte om det är vår eller bara jag som verkligen behöver förändring på ett gäng punkter… Men jag längtar efter orken. Orken och lusten.
    Kram!

  2. Jag har förresten gått o sett fram emot fortsättning på virkkurs. Fick meddelande om att den är inställd. Deppigt minst sagt. Det hade jag behövt.

  3. Hej!

    Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter myTaste.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

    http://www.mytaste.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

    Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

    För att lägga till din blogg klickar du på http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Om du har några frågor, maila mig gärna på info@mytaste.se.

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    myTaste.se

Kommentera

