Söndag

Det går långsamt i huset under solen. Vi skyndar oss inte i onödan och det är bra så. Det var ju dags att sakta ner. Och vi prickar av det på listan.

Varva ner. Check!

Jag tror min tand har ballat ur igen och jag tror knappt att det är sant. Hur kan en tand ställa till det såhär? Hur är det möjligt? Varför blir den aldrig bra? Känner att jag inte orkar med den mer nu. Nonchalerar den ett tag till så får vi se. Tack gode Apoteket för Ipren.

Men bra är att jag hittat det perfekta poncho-mönstret nu äntligen. Ponchisen ska stickas och den heter 6-26 hos Järbo. Den får inga flätor. Och den kan bli gråsvart eller rödorange. Man får se. Skulle kolla om fina garnaffären i stan hade garnet och såg då att de flyttar i morgon. Rakt över gatan. Och har stängt måndag och tisdag. Typiskt. Jag som värmt upp stickorna och ställt mig i startblocken.

Och så har jag ätit surdegssemla i helgen. Godaste semlan ever. Och den höll mig mätt hela kvällen. Borde byta ut fler middagar mot sursemlor.

Vi såg två filmer igår. 12 years a slave. Tillbaka till Bromma. Den ena var tänkvärd och kul. Den andra var fruktansvärt otäck och sorglig. Jag har svårt för det otäcka och sorgliga just nu. Orkar inte riktigt. Behöver lätt och luftigt och glatt. Och poncho. Behöver sticka poncho. Med stickor 6.

I veckan som kommer händer mycket. Möbelmässan i Hufvudstaden, hjärtligt besök i helgen. Och så poncho. Med stickor 6. Och blir jag hungrig kanske en surdegssemla slinker ner igen.

Sen börjar Mellot i helgen om jag inte är helt ute och cyklar. Jag vet inte ett dugg om Mellot i år. Förutom att Robin och Sanna är programledare och att vi är bjudna på fest när det är final. Men det är gott nog. Man behöver inte veta allt i förväg hela tiden. Jag tänker att det spontana och överraskande är det nya svarta.

I soffan bredvid mig tittar man på Blå ögon. En alldeles för otäck serie för mig. Sånt kan jag inte se. Jag klarar inte det där. När jag var liten gick gränsen vid Emil i Lönnebergas pappa. Han var för otäck för mig. När han skrek ställde jag mig bakom soffan. Jag har blivit lite modigare nu. Jag kan se Emils pappa utan att sätta händerna för ansiktet. Men sen är det stopp. Otäckare än så vill jag inte ha det.

Ändå ser jag fram emot nya Arne Dahl-filmer. Blir det för läskigt går jag och borstar tänderna. Eller virkar ett glasunderlägg. Eller stickar några varv på 6-26 med stickor 6. För när det börjar har jag köpt garn. I gråsvart eller rödorange.

Och så är det Loa som är nya ICA-Stig. Ja vi tycker att det blir bra vi.

Vad ska du göra i veckan?

Kommentera

