Ifrågasätt inte

En klok vän (Hej Stina!) sa en gång att hon hört någon säga att man inte ska ifrågasätta varför man känner glädje. Om man känner att man blir lycklig av att få gå ensam på Willys och handla mjölk så ska man inte ifrågasätta detta. Inte undra varför man kan vara lycklig över en sån liten sak.

Jag har tänkt mycket på det där. För ibland ifrågasätter jag min glädje. Det händer. Kanske särskilt mycket på sista tiden. Jag är ju fruktansvärt rädd för tandläkaren. Jag typ svimmar när jag är där. Beter mig. Svettas floder. Har svårt att andas. Ja, ni vet. Ni fattar. Och nu har jag ju varit där titt som tätt en lång period. Och mellan dessa perioder har jag våndats för nästa besök. Och för nästa.

Och mitt mellan besöken har jag ändå ibland känt stark glädje. Över småsaker. Och ibland tänkt ”Men hur kan jag sitta här och känna lycka? Jag ska ju på återbesök på tisdag. Har jag glömt det eller?”.

Men vi måste glömma skitsakerna ibland. Vi måste tillåta oss att glömma saker som river som rakblad i bröstet. För annars får vi ju för fasen aldrig frid. När ska vi annars andas?

Om vi råkar glömma eländiga saker ibland ska vi vara glada över det. För eländet kommer sen ändå. Det behöver vi inte försöka hålla oss fast i. Det klamrar sig fast av sig själv. Vi behöver inte hålla i. Det är som att kliva i en hundbajs. Man behöver ju inte sätta lim under skorna för att få skiten att sitta kvar extra länge liksom.

Som för fem minuter sen t ex. Fick se på en gammal bild att en ögonskugga jag fått i en Glossybox heter vanilla frosting. Bara en sån sak. Måste använda den i morgon. Så kan folk på jobbet inbilla sig att jag har en helt vanlig töntig ögonskugga i ansiktet. Och så är det vanilla frosting.

Herre gud. Jag smäller av.


Och varje gång jag ser lipglosset som var i samma låda som frostingen, så blir jag också lycklig.

Och jag vägrar ifrågasätta varför glitter och gloss gör mig lycklig. Jag är till och med lycklig att det gör mig sån.

One thought on “Ifrågasätt inte

Kommentera

