Galaxer i mina braxer

Ja, just så tänkte jag idag på Systembolaget när jag valde bubbel. Med en kasse i handen med nya braxer i. För vem swischade förbi mig på bolaget om inte Kapten Zoom. Han pratade med en kulturtant om Beska Droppar och jag log mot honom för han gjorde mig glad. Han log tillbaka. Och pratade högt i butiken om vilken trevligt service det var.

Och jag kunde inte välja bubbel för jag blev nervös och tänkte på ett av mina första TV-minnen. När Kapten Zoom stekte ägg direkt på plattan. Och så undrar jag om Anders Linder har konserverat sig själv. För han såg otroligt ung ut. Men man håller sig kanske så om man går omkring och ler. För det gjorde han. Log. Och det gjorde även kulturtanten.

Men detta är inte det enda som har hänt i mitt liv den sista tiden ska ni veta.

Håll i er nu för nu ska här visas bilder. (Utan någon som helt rangordning. Verkligen helt utan!)

Jag har Buzzat smörja. Bra smörja. Som man smörjer sig med redan i duschen. Istället för utanför. Bra skit.

Vill du också vara buzzig kan du följa den här länken.

Och så har jag fått fina saker från andra människor. Vänliga själar som kan tänka sig att dela med sig av sina skatter till mig. Det är ju inte klokt. Folk skickar saker. Till mig. Det är på allvar helt sanslöst märkvärdigt. Tack alla.

150330-03

Båda de två paketen ovan är exempel på utomordentligt fin och bra byteshandel.

På tal om paket, men en helt annan sorts paket. Inte alls så trevliga faktiskt… Jo, jag fick för mig att jag skulle göra vietnamesiska vårrullar. Jag typ älskar vanliga vårrullar och jag älskar grönsaker. Så jag tänkte att vietnamesiska vårrullar borde vara min grej. Så jag köpte hem och jag gjorde. Enligt det här receptet.

Jag fixade och trixade och rullade och de gick bra. Några gick sönder och de flesta blev för stora, men det var kul och jag blev nöjd.

Men nöjdheten höll inte i sig så länge. För när vi skulle äta så visade det sig att dessa rispapper inte alls föll mig i smaken. De var slemmiga och sega tyckte jag. Som att äta sladdrigt gummi (Hm. Ja, ni fattar!).

Så nästa gång blir det vanliga. Såna som man friterar. De är smarriga de! Smakar inte alls som… sladdrigt gummi. (Hm…)

Något som var mina vårrullars raka motsats var ett kalas som jag var på förra helgen. Någon hade den goda smaken att fylla sitt första år och därtill bjuda på kalas med tårta och allt möjligt. Vi gav bort böcker av Eva Dahlgren och Pija Lindenbaum. Och passade på att ge föräldrarna en ernstig grej eftersom de nyss flyttat till nytt hus.


Men hur smarrig det där fikat och tårtan än var så var julbilaren smarrigast av alla. Förstås.

Ja och den kan jag berätta att mitt citronträd som jag vårdat så ömt en länge period igår åkte ut med huvudet före. Jag har varit lite trött på att det helt har tappat all form och skönhet, men jag har tänkt att det ordnar sig framåt våren. När man tar ut det och det får sol på sig och jag kanske kan klippa till det lite. Men igår fick jag se att de var helt fullt med lus. Så pang bom rakt ut på altanen och fram med stora lusmedelsflaskan. Och nu får det stå där. Och skämmas.

Det är väl tveksamt om det överlever fram till den riktiga våren. Men man kan ju hoppas.

Ser att det fick löss förra våren också. Konstigt det där. Hur det kan få det bara rätt som det är. Inte en lus har jag sett till sen förra våren. Och så har det varit ute hela sommaren, inne hela vintern och NU helt plötsligt så är det invaderat.

Ja, jag säger då det.

I lördags var jag och en kompis i Gudruns Sjödéns Outlet. Där finns en liten hörna med vintagekläder. Där hittade jag en helt ljuvlig jacka i röd sammet med fina, fina, fina broderier på. Jag slet åt mig den innan någon annan fick syn på den och sprang till kassan och betalade den lilla fjuttiga summan som jag blev skyldig för den. Då berättar den förtjusande damen i kassan att hon som lämnat jackan till butiken använt den en gång. När hon gifte sig.

Jag dånar.

Ja och just innan jag sprang på Kapten Zoom så köpte jag en oväntad sak. En blommig sminkväska. Den behöver jag verkligen inte. Jag har sminkväskor så att jag kan förse hela stan med varsin. Men vad gör det? Nu kan jag slänga en gammal smutsig trotjänare.

Joråsatte. Är man ful och smutsig och lusig så åker man ut.

Tydligen. Det är tydligen så illa det är här. I huset under solen.


Och just det. En glossig box kom förra veckan också.

Men nu så. Nu är det slut för idag.

Kommentera

