Glad påsk

En klok vänsläkting till mig brukar säga att livet är yin och yang. Jag säger inte att han uppfunnit, hittat på eller skapat yin och yang men han pratar mycket om det. Att han tänker att det är så. Att det jämnar ut sig. 

Själv tänker jag att livet ibland jämnar ut sig i stunden men att det ofta väger olika. Men att det i det stora hela säkert kan bli jämnvikt. Om vi har tur. 

Den här påskhelgen tänker jag väger över kraftigt på plus-kontot. Men att det ligger en liten vikt i minus och stör. 

Vi kommer få en jättebra påsk. Det vet jag. Men jag har en stor, ful och elak finne på halsen som stör mig. Nått gräsligt. 

Jag försöker förklara för mig själv att jag ska glömma den. Vad i hela friden gör en finne på halsen?

Jag hängde en scarf runt halsen för att dölja. Och tänkte att det gör jag för att ingen ska se den. 

Men sen började jag svettas. Det gör jag gärna i scarf. Eller gärna och gärna, jag blir varm i svarf. Punkt. 

Sen tänkte jag att vad faan. Ska jag ha scarf bara för att andra ska slippa se min finne. Och så ska jag svettas? Nä, lägg av. 

Scarfen ligger i väskan,  finnen frodas och ler och jag känner mig sval och rätt så härlig. Det ska inte en finne få förstöra. 

Jag vet vad ni tänker. Att jag är ytlig och bortskämd. Och visst. Det är jag. Men jag är också ganska trevlig, rätt rolig, bjussig och omtänksam. 

Yin och yang. Även jag. 

Jag önskar er den bästa av påskar. 

Kram. 

(Väska från Åhléns, scarf från Gudrun Sjödén. För någon brukar alltid undra.)

  

Kommentera

