Inte så fasligt onyttiga morotskaksmuffins

Blev sugen på morotskaka. Tänkte att jag skulle kunna göra en lite lightare variant än typ den här (som är ljuvlig! Min bästa!).

Och joråsatte.

Det gick utmärkt.

Lite lightare (?) morotskaksmuffins

12 stycken

2 ägg
2 dl socker
1,5 dl lättyoghurt (jag tog vanilj)
0,5 dl matolja
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1-2 rivna morötter
2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nya salt

Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner yoghurt och olja.
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i smeten.
I med morötterna.
Blanda ihop allt försiktigt.

Häll smeten i 12 muffinsformar.

Grädda 15-20 min i 200 grader.

Jag la på lite lätt crème fraiche som jag blandat ihop med lite florsocker.

Smaskigt värre!

Var inte rädd för kryddorna. Jag kan tänka mig att ha i ännu mer än detta. Och då har jag redan lagt till lite i receptet här ovan, för de jag gjorde blev lite mesiga.

 

One thought on “Inte så fasligt onyttiga morotskaksmuffins

Kommentera

