Sånt där grönt

Jag är ju obotligt skitdålig på att ta hand om växter. Det vet ni ju sen förr. Ni känner ju mig.

Men jag gillar grönt. Jag tycker om blommor och jag köper ibland och jag har ihjäl hela tiden. Men jag ger mig inte. Och ibland har jag tur och får. Jag önskar att jag kunde säga att jag aldrig någonsin har ihjäl sånt jag får. Men så är det inte. Jag har ihjäl allting som är grönt och sitter i kruka. Eller i vas. Men så länge det lever och varar så är jag lycklig.

Min lycka var ju till exempel omätbart stor när jag hittade lyckoklöver i blomsteraffären. Jag köpte två. En har fått flytta ut och en står och är ful på en skänk. Ja, den har växt åt alla håll och breder snart ut sig över hela nedervåningen. Med sitt spretande. Jag ger den en liten tid till. Sen åker den ut. Stå där och spreta. Att den inte skäms.

Förra helgen var mina föräldrar här. Då fick jag ett stort knippe rabarber. Som de skördat i sin trädgård. Då blev jag sugen på att sätta en eller två i vas. Så det gjorde jag. Nu har bladet sätt sina bästa dagar så nu åker det ut, men det var otroligt häftigt att ha det inne ett tag. De har så snygga blad.

Känner ni förresten igen ljusstubben? Den har ändrat form och torkat sen jag gjorde den. Men den är ännu fin.

Fin var också den söta blomman jag såg i morse på morgonpromenaden. Hur något kan vara så perfekt hjärtformat har jag svårt att förstå. Men det är ju den där naturen, den är ju sån. Liksom perfekt.

Vi har haft gäster och fått blommiga presenter. Otroligt fint. En sanslöst vacker hortensia till exempel. Sagolik!

Och så en liten… kopp (?) med trevliga ord och en fin murgröna.

Ja, jag gillar det där gröna. Även om jag verkar utsöndra något som får dem att krokna så fort de kommer över tröskeln hemma hos oss. Eller mig. Eller oss.

One thought on “Sånt där grönt

  1. Jag gillar grönt. Får mer o mer gröna fingrar. Vågar mer o känner att jag mår bättre med mer grönt omkring mig. Men jag har lärt mig vad som kroknar här. Vad jag inte klarar. Så jag har hittat min typ. Som passar här hos oss. I våra fönster med vår mängd sol och allt det där.
    Kram

Kommentera

