Nytt tänkande

Det är mycket kul på gång. Roliga träffar, vänner som kommer hit, vi som ska till vänner. Och sånt. Hit och dit. Som ett nöjesfält. Som att gå direkt från lyckohjulet till Farfars bilar. Och där emellan trycka i sig en sockervadd. Eller två. 

Men i allt detta handlar det ju också om planering. Och att ha en rak väg mellan attraktionerna. Att planera in lite vila och en läsk på parkbänken. Så att man inte förlorar fotfästet och inte vet vilket håll som är upp och ner. 

Och en kopp kaffe ensam. Eller ihop med maken. 

Hur gör ni? Planerar ni in allt i minsta detalj? Skriver lappar? Listor?

Eller tänker ni att allting ordnar sig?

Bland vänner gör det inget om man har en glassfläck på tröjan eller om korven saknar ketchup. 

Jag vet det. 

Men mär man väntat och längtat länge vill man att allt ska bli perfekt. 

Eller man?!? JAG. Jag vill det. 

Men jag måste flytta fokus. Och tänka att det inte är hemgjord räksallad som gör korven perfekt. 

Det är mötet. 

Och en lite enklare pastasallad kan vara minst lika god som en avancerad ceviche. 

Jag kan planera middagar i veckor. 

Det måste jag sluta med. 

Mat är bara mat. 

Mötet är det viktiga. 

Det är gapskratten man minns. Inte pålägget på knäckebrödet. 

Det måste bli annorlunda. 

3 thoughts on “Nytt tänkande

  1. Jag fastnar också lätt i planering, har lite svårt att släppa det… Men visst är det viktigare att träffas än att planeringen är perfekt, även om jag uppskattar när någon har tänkt till lite extra. Och så är det ju ganska roligt (ibland) att smida planer!

  2. Jag planerar. Övar på att vara mer spontan och tänka att det ordnar sig. Oftast gör det ju det.
    Men jag skriver listor och grubblar… Gör planer och tänker på hur det ska bli.
    Blir besviken gång på gång för att det inte blev som jag tänkt… För det blir ju sällan så ändå. Men vardagen planerar jag mycket. Matlistor och storhandling för att det ska gå ihop. Men jag kan också säga en kväll ” ikväll blir det mackor till kvällsmat”. När orken eller lusten är slut och det blir ju bra.
    Jag hoppas att jag ska vara lite mer spontan på semestern. Då är det liksom lättare. Inte så många måsten hela tiden.
    Kram!

Kommentera

