Sverigeturné del 2. Rättvik.

Efter att ha jobbat min första dag efter semestern idag, känner jag väldigt starkt att jag måste titta tillbaka på den fina tid som just varit.

Så jag fortsätter vår resa genom de valda delarna av Sverige.

Efter våra fina och kära dagar i Gävle riktade vi in bilen mot Rättvik. Och for iväg. Eller ja, vi trodde att vi styrde mot Rättvik men egentligen styrde vi mot Falun. Men vad gör det? Det var ju inte som att vi åkte fel precis. För i Dalarna kan man inte åka fel. Det finns inget i Dalarna som är fel nämligen. Det är rätt. Hela alltet. Så himla rätt.

Vi har varit så mycket i Dalarna att vi tänkte att karta är för töntar (det tycker vi inte till vardags, bara just då). Det var ungefär med den där känslan ”Vadå? Vi hittar väl i alla fall hem liksom?” som vi styrde iväg. Lite snett. Men också rätt.

Och för att liksom freestyla lite extra bestämde vi oss för att åka till Nusnäs. Innan vi åkte till Rättvik. Ja, vi hade ju inte bråttom. Och det var väl vår räddning. Och stora lycka.

Nusnäs måste man åka till så ofta man kan. För där har de träskor. Och det måste man köpa. Helst ett par varje år. Och absolut i olika färger. Jag har röda sen länge. Och även vita. I år fick de bli rosa. Och jädrar så bra det blev.

Efter träskor, fotografering av världens snyggaste telefonkiosk och varsin korv med bröd var vi nöjda och åkte till hotellet i Rättvik.

Vi checkade in på Hotell Lerdalshöjden. Ett hotell som var en chansning. Vi hade ingen aning om vad vi kunde förvänta oss. Visste att det fanns en fin utsikt mot Siljan och det kände vi var otroligt lockande. Så vi bokade två nätter. Hade velat stanna längre men det var fullt. Typiskt. Det är visst alltid fullt när vi vill stanna länge i Dalarna. Nästa år får vi vara ute i tid och boka ett halvår på en gång.

Vi fick i alla fall rum 318. Ett trevligt rum. Lite omodernt men väldigt rent och fint och lagom för oss. Stort badrum. Och fin utsikt från fönstret.

Och utsikten, som sagt…

Vi har som sagt varit i Dalarna rätt många gånger så vi har våra smultronställen. Vi åkte runt lite och tog ett varv runt Siljan och satt och sa ”Oh så fint” och ”Här är nog mitt vackraste ställe” hela tiden.

Hotellet hade en massa fina allmänna utrymmen där man kunde sitta och ta en kopp kaffe, en öl eller bara sitta och mysa. Är man gift med en ölintresserad man är man kanske tvungen att prova en lokal öl också.

En dag var det rasande fint väder. Då tog vi en promenad ner till stan och åt lunch och kollade på folk och fina bilar (något slags bilträff den dagen) och bara hade det lugnt och skönt.

Det finns så vansinnigt mycket fint att se överallt och så många roliga ställen att besöka, men ibland måste man bara göra ”ingenting” också. Sitta och glo rakt ut på Siljan till exempel. Det är långt ifrån fy skam.

Det var väldigt god och fin frukost på hotellet och personalen var väldigt trevlig, men vi kan inte säga något om maten. Vi åt aldrig där. Däremot åt vi på stan en kväll. På Big Street. Vi hade inte så höga förväntningar men de hade väldigt god mat. Och trevliga människor som jobbade där. Och snygg inredning. Bara en sån sak.

150720-16 Tyvärr var tiden knapp i Rättvik. Det känns som att det var träskor, solnedgång, middag på restaurang, frukost, öl i baren och sen snabbt vidare. Typiskt för kort. Och även om det var spännande att åka vidare till nästa ställe så deppade vi väldiga över att lämna vårt finaste landskap.

Hej då Dalarna. Vi ses snart igen. En vacker dag vill jag flytta till dig.

2 thoughts on “Sverigeturné del 2. Rättvik.

  1. Å vad bra du är, visst är det så att det aldrig kan bli fel i Dalarna. Finaste Dalarna och jag säger det samma. En dag blir det nog mitt hem. Jag har så många smultronställen och är likadan, kan sitta i timmar o bara prata om hur vackert det är.
    Rättvik är en favorit. Bryggan, utsikten från tornet jag just nu tappat namnet på. Alla små mysiga butiker, trevliga människor och ja allt. Och Nusnäs, vilka fina skor du köpte. Jag måste använda mina. Jag är så dum… Lite som när jag var liten och inte villa använda mina suddisar för att dom var för fina. Vilken nytta gör ett helt pennfack med torkade suddisar nu? Imorgon blir det finskor!
    Och så tänker jag att vi borde mötas upp… I Dalarna! ❤
    Kramar!

Kommentera

