Hemma

En av fördelarna med att jobba (istället för att ha semester) är att det blir fredag. Och att den känslan är svår att knäcka. Fredag och lördagmorgon. Mina bästa tider. Och det får man inte på semestern. Lördag-hela-veckan är inte samma som fredag och lördag en gång i veckan.

Det går bra det här. Första veckan avklarad och nu är det lördag förmiddag. Det kan nästan inte bli bättre.

Eller jo, det kan det. Senare idag ska vi åka till vänner i deras torp. Alltså detta har jag längtat efter sen i maj. Och nu är det nu. Det blir ljuvligt. Även om det ska bli så dåligt väder att vi nästan kommer att få en kallsup. Men det klarar vi.

Jag lovade att ta med en gravad lax till torpet. Vi ska grilla den gravade laxen. Jag tog i från tårna och gravade den själv.

Jag hade inte behövt ta i alls för detta var det enklaste jag varit med om ungefär. Dock valde jag fel recept för det var mer socker än salt i blandningen och det gjorde laxen lite söt. Det ville jag inte ha. Så jag har hällt på lite salt nu som får ligga på tills vi ska grilla den. Hoppas att den suger åt sig. Det kommer att bli gott. Det fattar man ju.

En annan sak som förvånat mig (förutom hur plättlätt det är att grava en firre) är att jag verkar ha fått lite mindre ogröna fingrar. Innan ni skriker ”Nej det kan vi aldrig någonsin tro!” så ska jag visa er. Minsann. Håll i er. Jag öppnar snart handelsträdgård.

Minns ni elefantörat? Det växte ju till sig och blev rätt stort. Tyckte jag. Men nu under sommaren har det exploderat. Och jag har läst lite på nätet. Och fattat att folk söker efter såna här som förökar sig. Gör inte alla det? Finns det olika sorter? Jag har i alla fall begåvats med en som bubblar av nya skott. Det är jag rätt mallig över.

Jag har sett att folk säljer skott till såna här. För typ 70 spänn. Mitt elenfantöra kommer att göra mig stenrik. Kan säga upp mig på måndag.

Från detta…

Till detta…

Jag menar, hur gröna fingrar haaar jag egentligen?

För att inte tala om citronträdet som jag har misshandlat å det grövsta. Det åkte ju ut i mars. För att det var fullt med lus. Superäckligt.

Sen tänkte jag att eftersom det ändå var kört för trädet så kunde jag ju göra ett litet elakt experiment. Jag skrev inte om det i bloggen för en gång när jag klippte ner det fick jag skäll av er. Och nu, nu klippte jag ner det fullständigt. Så mycket att jag skämdes. Och så gjorde även trädet.

Där har det stått sen den 5 juni. Och folk har skrattat åt oss. Åt trädet för att det varit fult och åt mig för att jag är dum i huvudet.

Men vem skrattar åt oss nu då? Jag bara frågar.

Ja ni ser ju. Vill ni ha råd om blommor och blad så kan ni kontakta mig. Jag är asbra på att misshandla blommor. Och min lycka är att vissa blommor verkar gilla det.

Och en utblommad orkidé som jag hade i köket fick flytta ner (läs: slängas ner) i en glastub och förflyttas till sovrummet. Och vad hände?

Bosse Rappne får hålla i hatten nu alltså. Det kan man verkligen säga.

Nu kan jag nästan allting. Både grava söt lax och skämma ut gröna växter.

2 thoughts on “Hemma

Kommentera

