Kære Danmark, nu sågs vi igen

Flera år i rad har vi åkt till Köpenhamn på semester. Vi har alltid tyckt att det varit toppen. I år skulle vi inte åka dit bestämde vi. Man behöver se andra ställen också sa vi. Men sen när det drog ihop sig och jag dessutom var där en snabbis med jobbet, då omvärderade vi. Och bokade en tripp.

Den här gången var det min man och jag som åkte. Alla andra gånger har vi varit flera. Nu var det vi. Annorlunda och mysigt.

Vi bodde på ett superbra hotell som jag verkligen vill tipsa om. Comfort Hotel Vesterbro. Det ligger vid stationen och det var väldigt bra för oss som åkte tåg dit. Och det var inte alls långt att gå in till stadskärnan om man ville det. Och så mycket billigare än att bo runt Nyhavn. Och vi som varit i Köpenhamn så många gånger tänkte att det kunde vara kul att bo i en annan del av staden. Och så rätt vi hade. Här kommer vi absolut att bo igen.

Rum 285 såg ut såhär. Otroligt fint även om det inte syns på de fula bilderna.

Vi började vårt besök i Köpenhamn med att besöka Torvehallerne. Där åt vi ljuvlig sushi. Vi delade på en meny…

Otroligt god sushi som de gör på beställning. Man får vänta medan de gör dem men de är så värda att vänta på.

Hela Torvehallerna är väldigt trevligt. Massa fina ställen med god mat och otroligt massa goda och fina grejer man kan köpa.

På kvällen åt vi på ett ställe där vi varit flera gånger förut. Wining and dining. De har ett koncept som vi gillar. De har bara en meny. En trärätters. Så du behöver inte välja mat. Vilken kan vara skönt ibland.

Detta är vad vi blev serverade. Väldigt gott allting.

Sen roade vi oss långt in på småtimmarna och avslutade kvällen med att åka cykeltaxi tillbaka till hotellet. Inte för att det var långt att gå och inte för att vi inte orkade gå, utan bara för att det var kul.

Dagen efter avverkade vi Nyhavn. Ett sorts måste på ett sätt men inget ställe vi vill vara på för länge, trots att det är otroligt vackert och härligt. Men nu ville vi upptäcka nya ställen.

 Vi hade fått ett hett tips om ett smørrebrødställe som heter M. Det ville vi gärna testa. Och vilket ställe. Vilka smørrebrød. Det stod i menyn att de rekommenderade 2-3 smörgåsar per person. Vi valde två var. Och det räckte verkligen. Jag har aldrig sett på maken.

När jag ändå är inne på matpratet måste jag även berätta om mother. Det häftiga stället som vi besökte för två år sen efter ett råd från en kollega. Sist vi var där åt vi lunch men nu var vi där för middag. Ett otroligt populärt ställe i det häftiga området som kallas Kødbyen. Ett gammalt slakthusområde som nu istället är fullt av restauranger. Vi har bara besökt mother men det blev en absolut favorit.

Jag åt en Gorgonzola e’Nduja. Larvigt god.

Eftersom kvällen var ung och vi var pigga och glada så slank vi in på en kul pub på väg hem till hotellet. Mikkeller Bar. Bara en sorts öl men många varianter och en väldigt kul inredning.

Tyvärr gick det inte att dra ut lådorna. Men jag när deppat klart över det kom jag på att knoppen var bra att hänga upp jackan på.

Vad kan jag mer berätta? Jo, jag såg en fantastiskt fin klänning i ett skyltfönster… Marimekko.

I baren på hotellet hade de hängt upp glasen på en supersnygg ställning…

Vi besökte Carlsberg Brewery vilket var trevligt och kul. Och där hade de en ölsamling med 30.000 flaskor. Jösses.

Ja, sen var vi en sväng på Tivoli också. Och vi promenerade runt på stan en hel massa och vi hade det bra på alla sätt och vis.

Fantastiska dagar. Hoppas att vi kan få komma tillbaka snart igen.

One thought on “Kære Danmark, nu sågs vi igen

  1. Å det ser så himla mysigt o fint ut! Så bra med dig som delar med dig så att jag liksom får resa iväg lite såhär en måndag med grått väder.
    Perfekt att bo nära stationen.
    Kram!

Kommentera

