Sverigeturné del 3. Karlstad

Just som ni trodde att vi åkte till Dalarna och sen aldrig åkte hem igen, så ska jag nu berätta den rafflande fortsättningen. Om vart vi tog vägen efter Rättvik.

Jo, vi vred en aning på ratten och åkte till Karlstad. För där har vi aldrig varit. Och så gillar vi Värmland. I alla fall så trodde vi att vi skulle gilla Värmland. För vi har typ nästan aldrig varit där. Men det lilla vi sett har vi tyckt så mycket om. Så vi drog dit.

Vi checkade in på Elite Stadshotellet. Ett rätt stort hotell med väldigt fint läge precis vid Klarälven. Nära till stadskärnan och väldigt bra på alla sätt och vis. Tyvärr tyckte jag att hotellet var lite… opersonligt. Ibland har de där stora hotellen en förmåga att bli det. Tycker jag. Dessutom kändes rummet lite stelt och… ja… dammigt. Inget som vi kunde klaga på och det vill vi nog inte heller göra, men jag kommer att välja ett annat hotell om jag åker dit igen. Så kan man säga.

Men såhär såg det ut på rum 332.

Utsikten från vårt fönster var härlig.

Vi hade inga särskilda planer för Karlstad. Vi ville åka dit och kanske ta en tur med bilen någon dag och titta på omgivningen. Vi strök omgivningen och bara gick omkring i själva stan.

Vi hälsade på Sola i Karlstad. Hon var trevligt och liknade en kompis till mig.

Och Selma träffade vi också…

Vi var på Värmlands Museum. Där de hade en utställning som hette Retromania. Där fanns det väldigt mycket fint att titta på kan jag meddela er som undrar. Även om vissa grejer var nyproducerade saker i retor-stil. Men ändå.

Inne på muséet fanns en gästbok. Som jag snokade lite i när min man stod och häpnade över en gammal motorcykel. I gästboken hittade jag en text som jag tyckte var lite kul. Det var lite annat än ”Tack för besöket. Det är fint här. Hälsningar Barbro från Sölvesborg”. Nä, den här var lite mer mustig. Kan man säga.

Vi hittade också ett fantastiskt ställe som hette Swenströmskas Stenugnsbageri. Där hade de så mycket goda grejer att man ville köpa allt. Inklusive ägarinnan.

Men vi nöjde oss med varsin macka. Som vi tog med till hotellrummet.

I samma hus som hotellet fanns en stor Bishops Arms. Det var verkligen stort där. Jag har varit på flera Bishops, men aldrig någonsin en så stor som denna.  Och jag ser det mest som en pub, men i Karlstad var det verkligen en restaurang. Med en uteservering som var enorm. Och precis på kanten av älven. Otroligt mysigt.

Vi gillar pubstilen och vi gillar att äta mat på pubar, det blir liksom lite mer avspänt och tillbakalutat. Och ibland är det just vad vi vill ha. Så var det en kväll i Karlstad. Så vi beställde in en barkorg till förrätt… (Ser ni att en kycklingbit simmar i såsen?)

… och favoriten fish and chips till varmrätt.

Sen var vi så nöjda och mätta att vi bara orkade glo på folk. Vilket vi kan stå ut med en längre stund.

I övrigt gjorde vi inte så mycket som sagt. Vi gick omkring mycket och tittade på stan (som var väldigt fin) och vi gjorde en sak som vi aldrig gjort förut. Vad vi kan minnas. Vi längtade hem. Så vi avbokade faktiskt vårt sista stop på resan och åkte hem istället. Vi hade tänkt att åka till Kvänum i två nätter men längtade så mycket hem att vi bokade av. Och det fick man göra. Som tur var.

På vägen hem ville jag stanna och kolla lite på Grums. Som den sanna Morgonpasset-lyssnaren jag är (finns det osanna lyssnare?) ville jag kolla in anslagstavlan som figurerade i många program ett tag för rätt länge sen. Vi letade och googlade lite och hittade den till slut på bibblan.

Ja, sen åkte vi hem. Och var så nöjda och glada och med tretton ton smutskläder i bagaget.

Vill gärna berätta för er att hela den här semestertrippen bokades genom Coop hotellpremie. Inklusive slottet vi bokade av. Ett otroligt fördelaktigt sätt att bo på hotell. Billiga rum och bra hotell och många valmöjligheter. Vi har alltid varit nöjda. Utom i Insjön. Men det behöver vi inte prata om nu. Och även om jag säger att vi inte vill bo på Stadshotellet i Karlstad igen så betyder det inte att det var dåligt. Bara inte mysigt – enligt min smak.

2 thoughts on “Sverigeturné del 3. Karlstad

  1. Åh Karlstad 💕 tror nog min mamma gick o dansade på Stadshotellet som ung💃🏻
    Fåtöljen var ju ljuvlig även om rummet var lite trist då kanske. Verkligen uppfriskande inlägg om barn som dör i kylskåp👍👍 /Anna (halv värmlänning, halv ölänning)

  2. När jag såg vardagsrummet på museet så trodde jag att du var hemma hos mig o smygfotade. Men jag bor ju inte i Karlstad o mattan är inte min. Men var jag hajjade till ändå. 🙂

    Visst är hotellpremien toppen! Hoppas kunna utnyttja den snart jag också.

    Kram

Kommentera

