Det är dags att göra något svårt

En kär vän sa för en tid sen till mig att han tycker att det är dags att jag höjer ribban. Att jag gör något som är lite svårare. Än det jag brukar göra.

Jag har tänkt mycket på det där.

För den senaste tiden när jag har gjort sånt som känts svårt så har jag avslutat med känslan att det där var väl inte så jäkla märkvärdigt.

Jag säger inte att jag har återuppfunnit hjulet eller lärt mig tretusen kinesiska tecken, men jag har ändå fått lov att göra grejer som varit lite svåra. Men det har mest varit på jobbet. Och det tycker jag inte gills.

Så där var jag ute och seglade känner jag nu.

Det gills inte när man gör saker på jobbet. I alla fall inte i den leken jag leker nu. Där finns inte ens jobbet med.

Nä, min käre vän menade en privat sak. Att jag borde göra en svår sak. Privat.

Jag har ju börjat sy kläder. Alla kläder jag har sytt (några tunikor varav en så lång att det är en klänning) har varit enkla att sy. Enkla för mig. För de svåra ger jag mig inte på.

Det finns många anledningar till att jag provar de enkla och en anledning är att jag inte vill slösa tyg. Jag vill inte köpa tyg för flera hundra stålars för att sen inse att det jag sydde ser ut som något jag gjorde i slöjden i trean.
Men chansar jag inte så kommer jag ingen vart. Och då står jag bara här och stampar.

Precis som nu.

Stamp, stamp. I gyttjan. Tramp, tramp på stället.

Men nu har jag ju en ny sykompis. Den ska invigas i helgen. Och jag köpte ju tyg på rea i Köpenhamn (på Stoff & Stil mitt emot hotellet). Jag får offra det. Om det blir fult eller fel kan jag ju sy trehundra (va?) sminkväskor av tyget. Dessa kan jag sen skänka bort. Så blir allt bra. För sminkväskor kan jag sy. Det vet jag ju.

Nä, nu får det bli något svårare. Så måste det bli. Nu ska det bli något ur den där tidningen som jag köpte. Som är full av mönster.

Snart kommer det en helg som är rätt oplanerad. Eller från och med nu är den fullplanerad. Den ska användas till att sy.

Jag längtar.

2 thoughts on “Det är dags att göra något svårt

Kommentera

