Jordgubbslördag

I flera år har jag drömt om att köpa en hel platta med jordgubbar och sen göra sylt på alltihop. För att kunna frossa i jordgubbssylt som är typ det godaste jag vet. Näst efter saltlakrits, kroppkakor och lasagne. Ungefär.

Igår fick jag äntligen tummen ur och gick och köpte mig en platta. Den kostade 300 kronor och då fick jag även en ask med hallon som present av jordgubbsgubben. Typiskt snällt.

Jag hade inte räknat med att det var så evinnerligt trist att rensa alla litrar, så jag blev lite överraskad uttråkad efter en stund och sparade några askar som jag fick för mig att göra saft av. Ett strålande infall fick jag sen erfara.

Mitt i rensandet kom det ett sms från en tjej med två små tjejer som undrade om de fick komma förbi och säga hej. Sällan har ett besök varit så välkommet. Att rensa jordgubbar är inte min roligaste gren. Som sagt.

Tre söta tjejer kom sen och sa hej. En av dem fotade jag inte alls, en annan av dem ville bara bli fotad om hon fick hoppa samtidigt, vilket ger rätt dåliga bilder, men en tredje fick jag fota hur mycket jag ville. Och det gjorde jag också. Hon bjöd på sitt bästa foto-smajl och var sötare än all sylt i världen.

De hade inte tid att stanna så länge tyvärr för mormor hade lovat dem en jättestor glass. Så jag fick återgå till rensandet. Hade sällskap av Maria Lundqvist och Kristoffer Triumf. Det var ändå trevligt.

Det blev löjligt mycket sylt och den blev sjusärdeles god. Jag hade dock inte burkar till all sylt så några fulpåsar fick det bli. Som hamnat i frysen. Vilket ju är bra.

Min man gjorde sen saft på två av askarna. Den blev så god så att man får flimmer för ögonen och sus i öronen när man dricker den.

Så jag är nöjd med mitt projekt. Väl spenderade 300 kronor. Nu har jag sylt så det räcker till alla bananpannkakor i världen. Och en och annan present lär det bli också.

Jag använder syltsocker från Dansukker när jag gör sylt. Väldigt smidigt. Inte så lång hållbarhet som om man gör på annat sätt och sylten måste stå i kyl, men jag tänker ge bort, äta mycket och dessutom ligger ju en del i frysen. Så det blir bra.

På kvällen satt vi sen ute, tog oss ett gott glas kallt vin och åt ost med jordgubbssylt.

Sämre kan man ha det.

One thought on “Jordgubbslördag

  1. Klokt att du slog till. Jag rensade två liter igår och två idag. Det räcker för mig. Men nu har jag jordgubbar till frukostyoghurten ett tag.

Kommentera

