Joråsatte, så är det!

Hörde i en pod, Wahlgren & Wistam del 24, att guldfiskar inte alls har dåligt minne eller är dumma i huvudet. De har samma begåvningsstorlek (kan vara ett ord, men förmodligen inte) som fåglar. Och att fåglar kan planera små (pyttesmå) projekt och så, det vet vi ju sen gammalt. Men alltså kan Nemo också det. 

Men den här grejen fick mig att tänka på andra saker man blivit itutad och som man sen genomskådat som buffel och båg. 

Jag tänker på det där med att man inte fick bada direkt efter att man ätit. För då skulle ju krampen ta en och dra ner en till botten. Jag måste prata med dem om den lögnen. Ställa mamma och pappa till svars. 

Och så det där med kräkmedel i sprit i Sverige. Ni vet, det är ju därför man aldrig kräks utomlands. Hur full man än är. Jasså? Inte det?

Och gör man en grimas och vinden vänder, ja då fastnar ju minen och ”man blir sån”. Jo visst är det så. Man ser ju ofta folk på stan som råkade bli såna. Där öronen står ut, ögonen går i kors och tungan hänger rakt ut. 

Den första lögnen jag gick på och sen själv avslöjade fick jag av min kompis Johan. ”Apa stavas med två P” lurade han i mig. Så trovärdigt att han måste ha trott det själv. Än idag, kanske nästan 40 år senare, är jag fortfarande fundersam. Är det ett eller två P? Han sa ju att det var två…

Man får svart tunga om man svär. Och fyrkantiga ögon om man tittar för mycket på TV. Man blir blind om man väger på stolen och tippar baklänges. Barnen i Afrika behöver inte svälta om jag äter upp maten. Eller hur det nu var. Man skulle i alla fall tänka på dem. När man inte åt upp. 

Ja, och nu biter visst inte grävlingarna tills det knakar längre heller. Och Tomten finns visst inte för då skulle han behöva köra så snabbt att det inte finns en möjlighet att han skulle kunna hinna till alla på julafton. Och man får visst inte mask i magen om man äter snö. 

Nähä?!?

Men vissa saker som man ibland tänkt varit för bra för att vara sanna är ju fortfarande sanna. Äkta sanningar. Som att saltlakrits är en grönsak och bör ätas varje dag. Till exempel. Och gräver man en grop som är väldigt djup så kommer man till Kina. Det vet jag för det har jag själv gjort. Vi grävde till Kina i sandlådan. Jag och Kennet. På 70-talet. Tyvärr grävde vi rakt på en stor sten, så vi kunde inte krypa genom hålet. Men det var Kina vi kom till. Joråsatte. Hallå, vi var ju där. Vi vet ju var vi hamnade. Vi såg det ju själva. Med våra egna ögon. 

Men det där med att lagom är bäst och att ensam är stark. Det kan ingen människa få mig att tro på. Det är ju typ världens fetaste lögner. Vem går på sånt? Eller att det lika ofta är fredag som måndag. Lägg av, jag är inte helt jäkla korkad!

Vad har du gått på? Vad har du avslöjat?

One thought on “Joråsatte, så är det!

Kommentera

