Tårta och kalas

Igår åkte vi och hälsade på några väldigt kära vänner i Gislaved. I vanliga fall brukar vi sova över när vi träffas. Men nu längtade vi akut efter dem och hade inte riktigt tid att sova över. Så vi gjorde en lite snabbare visit. Tur och retur över dagen. Det var både väldigt smart och väldigt dåligt på en gång. Smart för att vi fick träffas trots att tiden var lite knapp. Men skitdåligt eftersom vi fick ses så kort stund. Men hellre kort stund än ingen stund alls. Så tycker vi.

Så vi packade in oss i bilen och åkte dit. Med tårta i baksätet och längt i bröstet.

Vi hade, precis som resten av vårt rike, tur med vädret den här dagen och satt ute och åt lunch. Vi fick så himla fin och god pastasallad med gott kött, bröd och asgod dressing.

Vi blåste såpbubblor, frossade i Hello Kitty-plåster och badade i den uppblåsta poolen. Eller nä, det gjorde vi inte. Jo, vi gjorde allt utom badade. Det var bara Hello Kitty som gjorde. Hon låg å andra sidan i spat hela dagen. Kom inte ens upp och åt. Mycket osympatiskt drag.

När vi bokade den här lunchdejten frågade jag om jag kunde få ta med mig fika. Det fick jag. Det är så bra med att fråga om man får det för det får man nästan alltid. Och det gillar jag. Jag gillar att baka och vill gärna att andra ska få smaka, så därför är detta en av mina bästa grenar.

Jag gjorde en blåbärstårta med blåbärssylt och lemon curd.

Först bakade jag en tårtbotten. Med ett recept från Leila. Det gick så bra, så bra.

Sen skar jag min botten i tre delar. Det gick sådär. Understa lagret blev för tjockt och lite sned. Men i min värld är det okej att vara sned och tjock, så det blev ändå bra. Kanske bättre än någonsin om jag tänker efter.

Jag bredde hemlagad blåbärssylt på ett lager och lemon curd på ett. Det blev toppen.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag gjort curden själv. Den hade Robertsons gjort.

Ja, sen skulle jag spritsa. Det gick inte bra alls. För plötsligt så var mitt jättelager av 3 miljarder spritspåsar slut och jag fick nu istället göra en själv. Ja, så det gjorde jag efter att jag brutit ihop och genomgått en livskris.

Sen hällde jag på en hög av blåbär.

Och här önskar jag att jag hade slutat. Men för mycket av det goda kan ibland vara det man längtar som mest efter, så jag kokade sån där gelé som man har på tårtor. Eller kan ha på tårtor. För att det ska se snyggt ut.

Det blev inte snyggt. Jag väntade för länge med att hälla på det. Så det tjocknade och blev lite klumpigt. Inte så vackert. Men i min värld är tjocka och klumpiga också värda att finnas. Så… ja, såhär blev det.

Och nu undrar ni kanske om den blev god. Ja, något så otroligt. Att ha lemon curd istället för vaniljkräm (som är vanligt att man har) visade sig vara ett genidrag.

Och om ni tror att den där lilla smul-biten på bilden var det enda jag åt av tårtan så kan vi säga att det kan ni få tro.

Mer tårta åt folket.

Och tack snälla familjen för att vi fick komma.

3 thoughts on “Tårta och kalas

  1. Så himla klokt att tänka att det är bättre att ses en stund än inget alls.

    Tårtan ser ju så himla god ut. Ska testa lemon curdistället för vaniljkräm är inte min favorit.

    Kram!

  2. Tack för alla nya ord jag lär mig av dig! Jag drabbas också ibland, och nu vet jag ju såklart att det är längt jag lider av. Som ju går att bota. För det allra mesta i alla fall.

  3. Tårtan ser supergod ut, jag ääälskar lemoncurd. Vi la det på pannkakor istället för sylt nu i sommar och det var det godaste jag ätit på länge!!
    Ett tips gällande gelen på tårtor så har jag fått lära mig av en som bagar tårta varje dag på jobbet… att sleva ut gelen på ett smörpapper, (lite halkigare än bakplåtspapper) och forma en cirkel så stor som man behöver att täcka med, låta den stelna/svalna där och sedan vända över den på tårtan. Då blir det lika tjockt lager över hela! Och så behöver man inte oroa sig över att den är för varm när man häller på.
    Hoppas det inte lät för krångligt, det var inte min mening att krångla till något alls.
    /Cecilia

Kommentera

