Blåbärslimpa

Igår instagrammade jag om en blåbärslimpa jag bakat. Det blev tittarstorm. Folk blev som galna och bad om receptet. Jag fick inte vara ifred på hela kvällen sen.

Eller så var det så att det var två gulliga personer som skrev ”Åh, det ser gott ut”. Det kan ha varit så också. Det är så lätt att blanda ihop allting.

Men jag tänkte i alla fall att jag skulle ge er mitt bästa, eller i alla fall ett av mina bästa, brödrecept.

Detta är ett bröd jag bakade ofta förr. Men sen glömde bort och istället var otrogen med en massa andra recept. Men detta är en fabbo. En fabbo-fabbo.

Receptet kommer från boken Kostrådgivarens kokbok. Av Nina Ekelöf (tidigare Ahlm). En fantastisk bok. Ninas sida nLife är en favorit. Massor av bra grejer.

Såhär såg min limpa ut som jag bakade igår.  Hade jag vetat att folk skulle vallfärda för receptet hade jag försökt att ta en snyggare bild. Men nu sköt jag bara från höften och sen åt vi upp en massa. Så… this is it.

Blåbärslimpa

1 limpa

2 dl fiberhavregryn
6½ dl dinkelmjöl, fullkorn
½ dl vetegroddar
1 dl torkade katrinplommon, strimlade
1 dl hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 msk kanel
2 tsk malen ingefära
2 tsk mineralsalt
4 dl mild lättyoghurt
1 dl blåbär, färska eller frysta
2 msk flytande honung
1 msk olivolja

Börja med att sätta på ugnen på 175 grader och blanda samtliga torra ingredienser. Rör sedan ner yoghurt, blåbär, honung och oljan. Arbeta till en kletig och väl sammansatt deg. Smörj en limpform med lite olja och lägger ner degen.
Grädda brödet längst ner i ugnen i cirka 1½ timme. Ta ut brödet och låt det svalna helt innan du stjälper upp det.

Tack Nina Ekelöf för receptet!

Som ni kanske kan se på mitt bröd så innehåller det inte nämnvärt många katrinplommon. Ej heller nötter. Det beror på att jag inte hade något sånt hemma. Jag rensade skåpen och tog solroskärnor istället för nötter, vetemjöl istället för dinkel, linfrön istället för vetegroddar och lite sådär. Jag tycker nämligen att det går utmärkt att göra så. Man behöver inte vara en slav under recepten.

Men vilket gott bröd. Kanel och ingefära är godare än man tror att ha i mackan.

En annan sak. Jag brukar använda frysta blåbär när jag gör detta brödet. För att det är enklare att behålla dem hela när man smetar med degen. Jag vill gärna ha hela bär i brödet. Men det går ju bra att smeta ihop allt till en superblå limpa också förstås.

Man gör ju som man vill.

Kommentera

