Jordgubbsgrottor

Jag älskar syltkakor. Jag tycker att det är småkakans drottning. Intill kungen Drömmen.

Drömmar och syltkakor skulle kunna vara något som jag skulle kunna tänka mig att leva på resten av livet. Om jag bara fick trycka i mig kusinen Kroppkakan någon gång ibland också.

Jag har många gånger försökt baka syltkakor, men jag lyckas aldrig. Och det gör mig snart vansinnig. De blir ofta goda, men lika ofta väldigt fula. Och jag vill ha snygga kakor. Jag tycker att jag borde kunna klara av att baka en syltkaka som jag inte behöver skämmas för.

Förra veckan gjorde jag ett nytt försök. Och tänkte innan att om jag bakar dem i formar så kan de inte flyta ut och bli pinsamt platta och konstiga.

Så jag använde formar. Och stoppade dem i muffinsformen.

Jorå. De höll formen.

Men sylten.

Oh my God.

Och om ni tänker att ”Äh, det där var väl inte så farligt. Nästan all sylt ligger ju i groparna!”, då kan ni kolla på de här:

Hade jag varit med i Hela Sverige bakar hade nog inte Birgitta bett om att få ha med mina jordgubbsgrottor i sin kommande kakbok.

Jag använde det här receptet, fast med jordgubbssylt. Men vi ska inte anklaga receptet för mina kakors fulhet.

4 thoughts on “Jordgubbsgrottor

  1. Formar är ett måste. Jag använder i silikon för då blir kakorna jättefina. Sen djup grop och lagom med sylt (från såndär klämflaska är min hemlighet).
    Kakorna ser urgoda ut!
    Ha en fin fredag o helg!

  2. Efter mååånga års övande till varje födelsedag har jag lärt mig knepet! Ta först mindre sylt än vad du vill ha. Precis när du tagit ut kakorna ur ugnen kan du vara snabb o fylla på med extra sylt. Då blir de fina! Men du måste vara snabb om sylten ska stelna fint…

Kommentera

